Dátum publikácie:3. 3. 2017

Úprava podpory zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím je obsiahnutá nielen v zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov, ale i v osobitných právnych predpisoch, ako je zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o službách zamestnanosti), ako aj v ďalších pracovno-právnych predpisoch.
Zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) definuje aj zákaz diskriminácie zdravotne postihnutých v prístupe k službám.
V zmysle § 9 ods. 1 zákona o službách zamestnanosti možno za občana so zdravotným postihnutím považovať občana uznaného za invalidného podľa osobitného predpisu, t. j. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení. V súlade s uvedeným zákonom je občan invalidný, ak pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav (taký zdravotný stav, ktorý spôsobuje pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť a ktorý má podľa poznatkov lekárskej vedy trvať dlhšie ako jeden rok) má pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 40 % v porovnaní so zdravou fyzickou osobou.
Pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť sa posudzuje porovnaním telesnej schopnosti, duševnej schopnosti a zmyslovej schopnosti poistenca s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom a telesnej schopnosti, duševnej schopnosti a zmyslovej schopnosti zdravej fyzickej osoby.
Pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť sa posudzuje na základe:
- lekárskych správ a údajov zo zdravotnej dokumentácie zdravotníckeho zariadenia a zhodnotenia liečby s určením diagnostického záveru, stabilizácie ochorenia, jeho ďalšieho vývoja, ďalšej liečby a
- komplexných funkčných vyšetrení a ich záverov, pričom sa prihliada na zostávajúcu schopnosť vykonávať zárobkovú činnosť, zostávajúcu schopnosť prípravy na povolanie, možnosti poskytnutia pracovnej rehabilitácie alebo rekvalifikácie.
Mieru poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť možno zvýšiť najviac o 10 %, ak závažnosť ostatných zdravotných postihnutí ovplyvňuje pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť. Na určenie zvýšenia hodnoty sa vychádza z predchádzajúceho výkonu zárobkovej činnosti, dosiahnutého vzdelania, skúsenosti a schopnosti rekvalifikácie. Obdobne to platí, ak pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť je dôsledkom viacerých zdravotných postihnutí podmieňujúcich dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav.
Občan so zdravotným postihnutím preukazuje invaliditu a percentuálnu mieru poklesu jeho schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť z dôvodu telesnej poruchy, duševnej poruchy alebo poruchy správania:
- rozhodnutím Sociálnej poisťovne alebo
- oznámením Sociálnej poisťovne, alebo
- posudkom útvaru sociálneho zabezpečenia podľa zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov.
Povinnosť zamestnávať občanov so zdravotným postihnutím vzniká v zmysle § 63 zákona o službách zamestnanosti v prípade, ak zamestnávateľ zamestnáva naj-menej 20 zamestnancov a ak úrad v evidencii uchádzačov o zamestnanie vedie občanov so zdravotným postihnutím v poč-te, ktorý predstavuje 3,2 % z celkového počtu jeho zamestnancov. Zamestnávateľ, ktorý zamestnáva občana so zdravotným postihnutím, ktorý má pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť vyšší ako 70 %, si na účely plnenia povinného podielu zamestnávania zamestnancov so zdravotným postihnutím podľa vyššie uvedeného započítava, ako keby zamestnával troch takých občanov. Zistený počet občanov so zdravotným postihnutím, ktorých je zamestnávateľ povinný zamestnávať, a skutočný počet občanov so zdravotným postihnutím, ktorých zamestnávateľ zamestnáva, sa zaokrúhľuje na celé čísla od 0,5 vrátane smerom nahor.
Príklad:
Zamestnávateľ zamestnáva celkovo 52 zamestnancov, pričom je povinný zamestnávať 3,2 % podiel občanov so zdravotným postihnutím z celkového počtu zamestnancov, t. j. 1,664 osoby a po následnom zákonom stanovenom zaokrúhlení 2 osoby.
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny vedie osobitnú evidenciu:
- uchádzačov o zamestnanie, ktorí sú občanmi so zdravotným postihnutím a
- záujemcov o zamestnanie, ktorí sú občanmi so zdravotným postihnutím.
Uvedená osobitná evidencia obsahuje aj údaje o poklese schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť, ako aj údaje o právnom dôvode, na základe ktorého boli uznaní za občana so zdravotným postihnutím.
Údaje z osobitnej evidencie sú určené výhradne na účely začlenenia a zotrvania týchto občanov na trhu práce a na štatistické účely.
Ak úrad skončí poskytovanie služieb občanovi so zdravotným postihnutím alebo ak uchádzač o zamestnanie, ktorý je občanom so zdravotným postihnutím, alebo záujemca o zamestnanie, ktorý je občanom so zdravotným postihnutím, prestane byť občanom so zdravotným postihnutím, úrad je povinný údaje týkajúce sa týchto občanov zneprístupniť až do obdobia, kedy nastanú nové dôvody na ich ďalšie používanie a spracovanie.
Účelom zavedenia osobitnej evidencie uchádzačov o zamestnanie so zdravotným postihnutím a záujemcov o zamestnanie so zdravotným postihnutím bolo vytvoriť právny rámec na monitorovanie tejto skupiny občanov s cieľom poskytovať pomoc pri ich problémoch s uplatnením sa na trhu práce vrátane mapovania intenzity pomoci, ktorá im bola poskytnutá zo strany úradu na podporu ich integrácie na trh práce.
K zákonným povinnostiam zamestnávateľa v uvedenej oblasti patrí najmä:
- povinnosť zabezpečovať pre občanov so zdravotným postihnutím, ktorých zamestnáva, vhodné podmienky na výkon práce,
- povinnosť vykonávať zaškoľovanie a prípravu na prácu občanov so zdravotným postihnutím a venovať osobitnú starostlivosť zvyšovaniu kvalifikácie počas ich zamestnávania a
- povinnosť viesť evidenciu občanov so zdravotným postihnutím.
Zamestnávateľovi ukladá povinnosť zamestnávať zamestnanca so zdravotným postihnutím ust. § 158 ods. 1 Zákonníka práce v znení neskorších predpisov, a to na vhodných pracovných miestach, zároveň mu umožňovať výcvikom alebo štúdiom získanie potrebnej kvalifikácie, ako aj starať sa o jej zvyšovanie, t. j. vykonávať zaškoľovanie a prípravu na prácu občanov so zdravotným postihnutím.
Rovnako je zamestnávateľ povinný utvárať podmienky, aby zamestnanec mal možnosť pracovného uplatnenia, a zlepšovať vybavenie pracovísk, aby mohol dosahovať, ak je to možné, rovnaké pracovné výsledky ako ostatní zamestnanci a aby mu bola práca čo najviac uľahčená.
Zamestnávateľ preukazuje plnenie povinného podielu počtu občanov so zdravotným postihnutím na celkovom počte svojich zamestnancov za predchádzajúci kalendárny rok do 31. marca nasledujúceho kalendárneho roka na tlačive predpísanom Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny, t. j. Ročný výkaz o plnení povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím (nachádza sa na stránke Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny v sekcii Zamestnávateľ – Zamestnávanie občanov so ZP).
Celkový počet zamestnancov je priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách za kalendárny rok. Do celkového počtu zamestnancov sa nezapočítavajú príslušníci Policajného zboru, príslušníci Slovenskej informačnej služby, príslušníci Národného bezpečnostného úradu, príslušníci Zboru väzenskej a justičnej stráže, príslušníci Hasičského a záchranného zboru, príslušníci Horskej záchrannej služby, colníci a profesionálni vojaci, ktorí vykonávajú štátnu službu podľa osobitných predpisov, a zamestnanci, ktorí plnia úlohy zamestnávateľa v zahraničí.
Príspevok je skrátený, celý článok nájdete tu:
Zamestnávanie občanov so zdravotným postihnutím povinnosti zamestnávateľa
A) Zadávanie zákaziek na účely plnenia povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím
B) Odvod za neplnenie povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím
C) Kombinácia plnenia povinností podľa § 65a zákona o službách zamestnanosti, a to kombinácia § 63 ods. 1 písm. d) zamestnávaním občanov so zdravotným postihnutím, § 64 alebo § 65
- Chránená dielňa a chránené pracovisko a zamestnávateľ
- Ďalšie príspevky v zmysle zákona pre zamestnávateľa, ktorý zamestnáva občanov so zdravotným postihnutím
- Pracovný asistent na účely zákona o službách zamestnanosti ako pomoc občanom so zdravotným postihnutím
OTESTUJTE SA: Zamestnávanie občanov so zdravotným postihnutím povinnosti zamestnávateľa
 | Prístup k celému článku majú len užívatelia s predplateným prístupom.
Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:
Cena: 231,00 € s DPH
Výhody predplateného prístupu nájdete v časti Portál Mzdové centrum
|
Autor: JUDr. Slavomíra Gejdošová
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR