Nezdaniteľné časti základu dane v roku 2014

Obsah

Dátum publikácie:27. 2. 2014
Autor:Ing. Valéria Jarinkovičová
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov
Právny stav od:1. 1. 2014
Právny stav do:31. 12. 2014

Zhrnutie:

Nezdaniteľné časti základu dane sú sumy, ktoré za podmienok presne určených v zákone o dani z príjmov slúžia na zníženie daňového zaťaženia.

Ak daňovník má nárok na určitú nezdaniteľnú časť základu dane a uplatní si predmetnú sumu, zníži tým svoju daňovú povinnosť.

V roku (za rok) 2014 si možno uplatniť tieto štyri nezdaniteľné časti základu dane:

  • nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka,
  • nezdaniteľnú časť základu dane na manželku (manžela) daňovníka,
  • preukázateľne zaplatené dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie max. do výšky 2 % zo základu dane, najviac do sumy 943,20 ,
  • príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie za určených podmienok do výšky 180 ročne.

Nezdaniteľné časti základu dane sa uplatňujú len v prípade dosiahnutia tzv. aktívnych príjmov, teda príjmov zo závislej činnosti a príjmov z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti.

Nezdaniteľné časti základu dane sú sumy, ktoré za podmienok presne určených v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej aj „ZDP“) slúžia na zníženie daňového zaťaženia.

Ak daňovník má nárok na určitú nezdaniteľnú časť základu dane a uplatní si predmetnú sumu, zníži tým svoju daňovú povinnosť.

Túto problematiku upravujú najmä ustanovenia § 11 ZDP, ale aj § 4 a § 35 – § 39, ako aj ďalšie ustanovenia ZDP.

V súlade s § 4 ZDP najprv sa vypočíta súčet čiastkových základov dane z (aktívnych) príjmov podľa § 5 a § 6 ods. 1 a 2 ZDP, ten sa zníži o nezdaniteľné časti základu dane (§ 11), a potom sa k nemu pripočítajú čiastkové základy dane z (pasívnych) príjmov podľa § 6 ods. 3 a 4, § 7 a § 8 ZDP.

O daňovú stratu (z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2) sa znižuje základ dane (čiastkový základ dane) zistený z príjmov uvedených v § 6 ods. 1 a 2, pričom sa použije postup podľa § 30 ZDP.

POZNÁMKA

Z vypočítaného základu dane sa daň vyčísli sadzbou podľa § 15 ZDP.

Na uplatňovanie nezdaniteľných častí základu dane podľa § 11 ZDP od 1. 1. 2014 majú vplyv jednak zmeny spôsobené poslednými novelami ZDP, najmä zákonom č. 318/2013 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť 1. 1. 2014 a ktorým bola zavedená nová nezdaniteľná časť základu dane (príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie do limitovanej výšky a za presne určených podmienok), a to po prvý raz práve za rok 2014, ako aj (opätovné) zvýšenie sumy životného minima.

POZNÁMKA

Už pri zdaňovaní príjmov dosiahnutých v roku 2011 bolo možné o nezdaniteľné časti základu dane znížiť len základ dane (čiastkový základ dane) zistený z aktívnych príjmov podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 alebo súčet čiastkových základov dane z týchto príjmov.

Táto suma je k 1. 1. 2014platným životným minimom“ na účely ZDP.

V roku (za rok) 2014 si možno uplatniť tieto štyri nezdaniteľné časti základu dane:

  • nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka,
  • nezdaniteľnú časť základu dane na manželku (manžela) daňovníka,
  • preukázateľne zaplatené dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie max. do výšky 2 % zo základu dane (čiastkového základu dane) zisteného z príjmov podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 (resp. ich súčtu), najviac do sumy 943,20 ,
  • príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie za určených podmienok do výšky 180 ročne.

Nezdaniteľné časti základu dane sa uplatňujú len v prípade dosiahnutia tzv. aktívnych príjmov, teda príjmov zo závislej činnosti podľa § 5 ZDP a príjmov z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP.

UPOZORNENIE

Dňa 1. 7. 2013 nadobudlo účinnosť opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 186/2013 Z. z. z 28. júna 2013, ktorým sa v súlade s § 5 ods. 6 zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov (základná) suma životného minima zvyšuje zo 194,58 na 198,09 (ak ide o jednu plnoletú fyzickú osobu).


Poznámka redakcie:
§ 4, § 11, § 35 až § 39 ZDP

Nezdaniteľná časť základu dane (na rok 2014)

Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka za rok 2014

V zmysle § 11 ods. 2 ZDP:

  • písm. a): ak základ dane (úhrn čiastkových základov dane z príjmov podľa § 5 a § 6 ods. 1 a 2 ZDP) daňovníka za rok 2014 nepresiahne 100-násobok platného životného minima, teda 19 809 , má nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka vo výške 19,2-násobku sumy platného životného minima, t. j. vo výške 3 803,33 (19,2 x 198,09 = 3 803,328 , po zaokrúhlení 3 803,33 );
  • písm. b): ak základ dane (úhrn čiastkových základov dane z príjmov podľa § 5 a § 6 ods. 1 a 2 ZDP) daňovníka za rok 2013 presiahne sumu 19 809 , nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka vypočítame ako rozdiel 44,2-násobku životného minima a jednej štvrtiny základu dane, teda: 8 755,578 – 1/4 základu dane daňovníka (úhrnu čiastkových základov dane podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 ZDP).

Príklad č. 1:

Pán Milý podniká popri zamestnaní ako živnostník. Predpokladajme, že úhrn jeho čiastkových základov dane z príjmov podľa § 5 a § 6 ods. 1 ZDP za rok 2014 dosiahne 24 000 . Nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka vypočíta vo výške 2 755,58 :

8 755,578 – (24 000 : 4) = 2 755,578 , po zaokrúhlení podľa § 47 ods. 1 na eurocenty nahor je to 2 755,58 .

Jedna dvanástina tejto sumy činí 316,94 ; nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka mesačne predstavuje 316,94 .

V zmysle § 11 ods. 6 ZDP sa neznižuje základ dane daňovníka, ktorý je už k 1. 1. zdaňovacieho obdobia roku 2014 poberateľom niektorého z dôchodkov uvedených v citovanom ustanovení, resp. bol mu tento dôchodok priznaný spätne k 1. 1. 2014 alebo k začiatku predchádzajúcich zdaňovacích období a ročný úhrn tohto dôchodku je vyšší ako nezdaniteľná suma podľa § 11 ods. 2.

Ak ročný úhrn dôchodku je nižší, uplatní sa rozdiel medzi nezdaniteľnou sumou podľa § 11 ods. 2 ZDP a týmto úhrnom dôchodku.

POZNÁMKA

Citované ustanovenie sa týka poberateľov dôchodkov zo sociálneho poistenia podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov alebo zo starobného dôchodkového sporenia podľa zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a to:

  • starobného dôchodku alebo
  • predčasného starobného dôchodku,

ako aj:

  • dôchodku zo zahraničného povinného poistenia rovnakého druhu alebo
  • výsluhového dôchodku podľa zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Príklad č. 2:

Pán Starý, ktorého starobný dôchodok bude v roku 2014 predstavovať v úhrne 3 420 , dosiahne v roku 2014 hrubý príjem z prenájmu bytu vo výške 2 500 .

Od dane bude oslobodených 500 a zvyšok vo výške 2 000 bude podliehať zdaneniu. Daňovníkovi vznikne povinnosť podať daňové priznanie.

Keďže len časť dosiahnutého príjmu (80 %) podrobí zdaneniu, aj z celkovo preukázateľne vynaložených výdavkov vo výške 1 500 uplatní len časť, a to 1 200 (v rovnakom pomere – 80 % z 1 500 ). Základ dane bude činiť 800 . Vzhľadom na to, že daňovník nedosiahne žiadne aktívne príjmy, nebude si môcť uplatniť príslušný rozdiel medzi sumou 3 803,33 a úhrnom dôchodku 3 420 . Zo základu dane 800 je daň 152 .

Podľa § 13 citovaného zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov sa z dôchodkového poistenia poskytujú tieto dôchodkové dávky:

  • zo starobného poistenia starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, vdovský dôchodok, vdovecký dôchodok, sirotský dôchodok;
  • z invalidného poistenia sa vyplácajú tieto dávky: invalidný dôchodok, vdovský dôchodok, vdovecký dôchodok, sirotský dôchodok.

V citovaných ustanoveniach už nie je uvedený dôchodok manželky a sociálny dôchodok, ale v zmysle prechodných ustanovení zákona (§ 267 a § 268) tieto dávky, ktoré boli poskytované k 31. 12. 2003, sa vyplácajú aj od 1. 1. 2004 za podmienok ustanovených predpismi účinnými do uvedeného dátumu.

Podmienky nároku na starobný dôchodok upravuje § 65 citovaného zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, podmienky nároku na predčasný starobný dôchodok upravuje § 67 uvedeného zákona.

Podľa § 8 zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj „ZSDS“) poberateľom dôchodku je fyzická osoba, ktorej sa vypláca starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok a pozostalostný dôchodok podľa tohto zákona.

V zmysle § 29 citovaného zákona sa zo starobného dôchodkového sporenia za ustanovených podmienok vypláca:

  • starobný dôchodok, a to vo forme:

a) programového výberu s doživotným dôchodkom,

b) doživotného dôchodku;

  • predčasný starobný dôchodok, a to vo forme:

a) programového výberu s doživotným dôchodkom,

b) doživotného dôchodku;

  • pozostalostný dôchodok, a to:

a) vdovský dôchodok,

b) vdovecký dôchodok,

c) sirotský dôchodok.

Reálne sa budú z II. piliera poskytovať dôchodky až od roku 2015.

Výsluhový dôchodok je poskytovaný podľa § 38 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Upozornenie

Do konca roka 2004 do tohto okruhu subjektov patrili aj poberatelia výsluhových príspevkov podľa § 31 citovaného zákona; od 1. 1. 2005 nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka majú.

Táto zmena v ZDP bola opodstatnená, pretože výsluhové príspevky už od 1. 1. 2004 nie sú oslobodené od dane, ale podliehajú zdaneniu. Keďže sa táto dávka poskytovaná podľa § 31 citovaného zákona č. 328/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov zdaňuje, jej poberateľ má nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka.

Ak sa daňovník stane poberateľom niektorého z dôchodkov uvedených v § 11 ods. 6 ZDP v priebehu bežného zdaňovacieho obdobia, základ dane za dané zdaňovacie obdobie si môže znížiť o nezdaniteľnú časť na daňovníka v plnom rozsahu (len s prihliadnutím na výšku čiastkového základu dane zisteného z príjmov podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 alebo súčtu čiastkových základov dane z týchto príjmov). Až za nasledujúce zdaňovacie obdobie si túto nezdaniteľnú časť neuplatní, resp. uplatní si len príslušný rozdiel, keďže už k 1. 1. bude poberateľom dôchodku.

Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka sa uplatňuje bez ohľadu na to, počas koľkých mesiacov v zdaňovacom období daňovníkovi plynuli zdaniteľné príjmy podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 ZDP.

POZNÁMKA

Je potrebné podotknúť, že poberatelia ostatných dôchodkov majú nárok na uplatnenie nezdaniteľnej sumy na daňovníka rovnako ako daňovníci, ktorí nie sú dôchodcami.

Poberatelia invalidných dôchodkov teda nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka v princípe majú. Je však potrebné mať na zreteli aj znenie § 81 citovaného zákona č. 461/2003 Z. z. upravujúce súbeh nárokov na výplatu dôchodkových dávok, ako aj prechodné ustanovenia, napr. podľa § 263 ods. 9 invalidný dôchodok, ktorého poberateľ pred 1. januárom 2004 dovŕšil vek najmenej 60 rokov, ak ide o muža, alebo vek najmenej 57 rokov, ak ide o ženu, sa považuje od 1. januára 2005 za starobný dôchodok.

Je preto vhodné v prípade neistoty v konkrétnom prípade overiť si v Sociálnej poisťovni, či nedošlo k preklasifikovaniu invalidného dôchodku na starobný. Aj v prípade kombinácie dôchodkov sa prihliada len na dôchodok uvedený v § 11 ods. 6 ZDP. Ak daňovník poberá viacero dôchodkov, napr. starobný a vdovecký, na účely uplatnenia nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka sa berie do úvahy len výška toho dôchodku, ktorý je uvedený v § 11 ods. 6 ZDP, v tomto prípade dôchodku starobného.

Podľa § 81 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, ak sú súčasne splnené podmienky nároku na výplatu starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku a podmienky nároku na výplatu vdovského dôchodku alebo vdoveckého dôchodku, alebo sirotského dôchodku alebo ak sú súčasne splnené podmienky nároku na výplatu vdovského dôchodku a sirotského dôchodku alebo vdoveckého dôchodku a sirotského dôchodku, vypláca sa v plnej sume z týchto dôchodkových dávok tá dávka, ktorá je vyššia, a z dôchodkovej dávky, ktorej suma je nižšia, sa vypláca jedna polovica. Pri rovnakej sume dôchodkových dávok sa vypláca v sume jednej polovice vdovský dôchodok, vdovecký dôchodok alebo sirotský dôchodok. Pri rovnakej sume vdovského dôchodku a sirotského dôchodku alebo vdoveckého dôchodku a sirotského dôchodku sa vypláca v sume jednej polovice dôchodok, ktorý si poistenec zvolil.

Ak daňovník poberá napr. starobný dôchodok a vdovecký dôchodok, pri uplatňovaní nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka prihliadame len na výšku starobného dôchodku. Analogicky postupujeme u daňovníčky, ktorá poberá okrem starobného aj vdovský dôchodok.

Príklad č. 3:

Pán Smutný vykonáva podnikateľskú činnosť; okrem príjmov zo živnosti žiadne iné zdaniteľné príjmy nedosahuje.

Jeho manželka zomrela koncom roku 2013 a pán Smutný poberá okrem starobného aj vdovecký dôchodok. Predpokladajme, že za rok 2014 jeho základ dane z príjmov podľa § 6 ods. 1 ZDP dosiahne 9 200 , úhrn starobného dôchodku 3 750 a úhrn vdoveckého dôchodku 2 120 .

Nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka si uplatní vo výške rozdielu medzi sumou 3 803,33 a úhrnom starobného dôchodku 3 750 , teda vo výške 53,33 .

Vianočný príspevok poskytovaný podľa zákona č. 592/2006 Z. z. o poskytovaní vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je štátnou sociálnou dávkou, nezlučuje sa s dôchodkom, netvorí súčasť dôchodku, teda nemá vplyv na uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka (neznižuje ju).

Základ dane sa znižuje o nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka nielen daňovníkom s neobmedzenou daňovou povinnosťou, ale aj daňovníkom s obmedzenou daňovou povinnosťou definovaným v § 2 písm. e) ZDP, ktorí dosahujú aktívne príjmy.

Zastavenie vyplácania dôchodku v priebehu zdaňovacieho obdobia nemá na uplatňovanie, resp. neuplatňovanie tejto nezdaniteľnej časti základu dane vplyv.

Ako už bolo uvedené, rozhodujúcim dátumom je vždy 1. január kalendárneho roka. Ak daňovník zomrie, v súlade s § 49 ods. 4 ZDP je dedič povinný za príslušnú časť roka podať daňové priznanie.

Od základu dane odpočíta nezdaniteľné časti základu dane, na ktoré vznikol nárok.

Nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka uplatní v celoročnej výške bez ohľadu na to, v ktorom mesiaci zdaňovacieho obdobia daňovník zomrel, len s prihliadnutím na výšku jeho základu dane (presnejšie čiastkového základu dane zisteného z príjmov podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 ZDP alebo súčtu čiastkových základov dane z týchto príjmov).

V súlade s § 32 ods. 11 ZDP daňovník, ktorému bol spätne priznaný niektorý z dôchodkov uvedených v § 11 ods. 6 ZDP k začiatku bezprostredne predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia alebo k začiatku zdaňovacích období predchádzajúcich tomuto zdaňovaciemu obdobiu, je povinný podať dodatočné priznanie, ak si za toto (tieto) zdaňovacie obdobie uplatnil nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka (a to bez ohľadu na to, či si ju uplatnil v daňovom priznaní alebo v rámci ročného zúčtovania).

POZNÁMKA

Ak daňovník podá dodatočné priznanie len z tohto dôvodu, nebude mu uložená sankcia podľa § 154 a § 156 daňového poriadku.

2. Nezdaniteľná časť základu dane na manželku (manžela) daňovníka za rok 2014

Do konca roku 2012 sa pri uplatňovaní tejto nezdaniteľnej časti prihliadalo (len) na dobu trvania spoločnej domácnosti s manželkou (manželom), jej (jeho) vlastné príjmy a základ dane daňovníka (za rok 2012 až 33 561,94 ). Vo väčšine prípadov išlo o celoročné trvanie (12 mesiacov) spoločnej domácnosti, a teda aj nezdaniteľnú sumu za celý rok; za menší počet mesiacov než 12 si alikvotnú časť tejto nezdaniteľnej sumy uplatnili v princípe len tí daňovníci, ktorí sa v danom zdaňovacom období oženili, rozviedli alebo ovdoveli. Od 1. 1. 2013 sú podmienky nároku na túto nezdaniteľnú časť sprísnené, mnohým daňovníkom už nárok nevzniká a veľa daňovníkov si môže uplatniť len alikvotnú časť.

Aby bolo možné od základu dane za rok 2014 odpočítať túto nezdaniteľnú časť, musia byť splnené nasledujúce podmienky:

  • ide o manželku(-la) daňovníka (nie inú osobu, napr. družku), ktorá (-ý)
  • žije s ním (s ňou) v spoločnej domácnosti,
  • nemá vlastný príjem, resp. má príjem nižší než určená suma,
  • základ dane daňovníka (súčet čiastkových základov dane z príjmov podľa § 5 a § 6 ods. 1 a 2 ZDP) nepresahuje určenú sumu a zároveň
  • manželka(-l) spĺňa niektorú z novozavedených podmienok (po prvý raz za rok 2013):
    • starala sa o vyživované (§ 33 ods. 2) maloleté dieťa do troch rokov, resp. v určených prípadoch do šiestich rokov veku podľa osobitného predpisu (§ 3 ods. 2 zákona č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), žijúce s daňovníkom v domácnosti alebo
    • poberala peňažný príspevok na opatrovanie, alebo
    • bola vedená na ÚPSVaR SR v evidencii uchádzačov o zamestnanie, alebo
    • sa považuje za občana so zdravotným postihnutím, alebo
    • sa považuje za občana s ťažkým zdravotným postihnutím.

Podľa § 3 ods. 2 zákona č. 571/2009 Z. z. dieťaťom podľa odseku 1 písm. a) je dieťa:

a) do troch rokov veku,

b) do šiestich rokov veku, ktoré má dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav, alebo

c) do šiestich rokov veku, ktoré je zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov podľa § 2 písm. b), najdlhšie tri roky od právoplatnosti prvého rozhodnutia o zverení dieťaťa do starostlivosti tej istej oprávnenej osobe.

Peňažný príspevok na opatrovanie môže byť fyzickej osobe poskytnutý za presne určených podmienok podľa § 40 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ak fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá dovŕšila šesť rokov veku a je podľa komplexného posudku odkázaná na opatrovanie, opatruje (blízka) fyzická osoba, napr. manžel, manželka, dieťa, rodič, starý rodič, vnuk, vnučka, súrodenec, nevesta a pod.

POZNÁMKA

V súlade s § 40 ods. 7 citovaného zákona č. 447/2008 Z. z. peňažný príspevok na opatrovanie predstavuje mesačne 111, 32 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu pri opatrovaní jednej fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím (teda môže to byť 220,52 ), ak tento zákon neustanovuje inak. Prihliada sa na rôzne skutočnosti, o. i. na príjem (napr. starobný dôchodok) opatrovanej osoby. Podľa § 40 ods. 12 tohto zákona, ak je príjem opatrovanej fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím vyšší ako 1,4-násobok sumy životného minima (teda vyšší ako 277,33 mesačne), výška tohto príspevku sa zníži o sumu prevyšujúcu tento príjem.

V zmysle § 40 ods. 15 peňažný príspevok na opatrovanie možno poskytnúť aj vtedy, ak opatrujúca fyzická osoba vykonáva zamestnanie a jej mesačný príjem z tohto zamestnania nie je vyšší ako dvojnásobok sumy životného minima (teda 396,18 mesačne); vykonávanie zamestnania nesmie byť v rozpore s účelom a rozsahom opatrovania fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím.

V zmysle § 33 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v znení neskorších predpisov evidencia uchádzačov o zamestnanie obsahuje osobné údaje uchádzačov o zamestnanie v rozsahu uvedenom v prílohe č. 1 citovaného zákona (v písm. A), napr. identifikačné údaje, dátum začatia a dátum skončenia pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu, dôvod a spôsob ich skončenia, dátum vzniku a zániku nároku na dávku v hmotnej núdzi, príspevku k dávke v hmotnej núdzi, dátum začatia a dátum skončenia poberania aktivačného príspevku a pod.

Podľa § 9 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v znení neskorších predpisov občan so zdravotným postihnutím (na účely tohto zákona) je občan uznaný za invalidného podľa osobitného predpisu – § 71 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.

Z uvedeného ustanovenia vyplýva, že poistenec je invalidný, ak pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav má pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 40 % v porovnaní so zdravou fyzickou osobou.

Podľa § 2 ods. 3 zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov ťažké zdravotné postihnutie je zdravotné postihnutie s mierou funkčnej poruchy najmenej 50 %.

POZNÁMKA

Ak určené podmienky nie sú splnené za celé zdaňovacie obdobie, ale iba za niektoré mesiace, daňovník si môže uplatniť len alikvotnú časť z tejto nezdaniteľnej časti základu dane na manželku.

Do vlastných príjmov manželky (manžela) sa na cieľ uplatnenia nezdaniteľnej časti základu dane na manželku daňovníka zahŕňajú všetky príjmy vrátane príjmov od dane oslobodených, okrem príjmov v § 11 ods. 4 ZDP taxatívne uvedených:

  • zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť,
  • štátne sociálne dávky,
  • štipendium poskytované študujúcim sústavne sa pripravujúcim na budúce povolanie,
  • daňový bonus,
  • zamestnanecká prémia.

Do vlastného príjmu sa o. i. nepremietajú štátne sociálne dávky:

  • rodičovský príspevok upravený zákonom č. 571/2009 Z. z.avšak príspevok na starostlivosť o dieťa je sociálnou dávkouposkytovanou podľa zákona č. 561/2008 Z. z. a do vlastných príjmov patrí,
  • prídavok na dieťa – zákon č. 600/2003 Z. z. – posledná, významná novela účinná od 1. 2. 2014,
  • príplatok k prídavku – zavedený zákonom č. 532/2007 Z. z.,
  • príspevok pri narodení dieťaťa (od 1. 2. 2014 už vrátane príplatku, príspevok pri narodení dieťaťa a príplatok k nemu sú zlúčené do jednej dávky)
  • príspevok na viac súčasne narodených detí – nová právna úprava – zákon č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov – účinnosť od 1. 1. 2014,
  • príspevok na pohreb – zákon č. 238/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov,
  • vianočný príspevok – zákon č. 592/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov,
  • príplatok k dôchodku politickým väzňom – zákon č. 274/2007 Z. z.

Podľa § 166 ods. 1 Zákonníka práce (ďalej aj „ZP“) v súvislosti s pôrodom a so starostlivosťou o narodené dieťa patrí žene materská dovolenka v trvaní 34 týždňov. Osamelej žene patrí materská dovolenka v trvaní 37 týždňov a žene, ktorá porodila zároveň dve alebo viac detí, patrí materská dovolenka v trvaní 43 týždňov. V súvislosti so starostlivosťou o narodené dieťa patrí aj mužovi od narodenia dieťaťa rodičovská dovolenka v rovnakom rozsahu, ak sa stará o narodené dieťa.

Na prehĺbenie starostlivosti o dieťa je zamestnávateľ podľa § 166 ods. 2 ZP povinný poskytnúť žene a mužovi, ktorí o to požiadajú, rodičovskú dovolenku až do dňa, v ktorom dieťa dovŕši tri roky veku. Ak ide o dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav dieťaťa vyžadujúci osobitnú starostlivosť, je zamestnávateľ povinný poskytnúť žene a mužovi, ktorí o to požiadajú, rodičovskú dovolenku až do dňa, v ktorom dieťa dovŕši šesť rokov veku.

V zmysle § 166 ods. 4 ZP zamestnávateľ sa môže so zamestnancom dohodnúť, že rodičovskú dovolenku podľa odseku 2 možno poskytnúť najdlhšie do dňa, v ktorom dieťa dovŕši päť rokov veku, a ak ide o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom vyžadujúcim osobitnú starostlivosť, najdlhšie do dňa, v ktorom dieťa dovŕši osem rokov veku, a to najviac v rozsahu, v ktorom sa táto dovolenka v období podľa odseku 2 nečerpala.

POZNÁMKA

Rodičovská dovolenka sa teda môže za určených podmienok čerpať s prestávkami, ale poberanie rodičovského príspevku prerušiť nemožno.

Dodajme, že nárok na materské (jednu z nemocenských dávok) má za podmienok určených v § 48 a nasl. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov poistenka, ktorá je tehotná alebo sa stará o narodené dieťa, prípadne iný poistenec, ktorý prevzal dieťa do starostlivosti (napr. otec dieťaťa, ak matka tohto dieťaťa zomrela).

POZNÁMKA

Poistenke vzniká nárok na materské od začiatku šiesteho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu určeným lekárom, najskôr od začiatku ôsmeho týždňa pred týmto dňom a ak porodila skôr, odo dňa pôrodu.

Nárok na materské zaniká uplynutím 34. týždňa od vzniku nároku na materské, ak tento zákon neustanovuje inak.

POZNÁMKA

Počas rodičovskej dovolenky rodič dieťaťa môže poberať rodičovský príspevok, a to za podmienok ustanovených v zákone č. 571/2009 Z. z. Rodičovský príspevok je štátna sociálna dávka, ktorou štát prispieva oprávnenej osobe na zabezpečenie riadnej starostlivosti o dieťa:

a) do troch rokov veku,

b) do šiestich rokov veku, ktoré má dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav, alebo

c) do šiestich rokov veku, ktoré je zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov za určených podmienok.

Podľa § 3 ods. 3 zákona č. 571/2009 Z. z. riadna starostlivosť o dieťa podľa tohto zákona je starostlivosť poskytovaná dieťaťu v záujme všestranného fyzického vývinu a psychického vývinu dieťaťa, najmä primeraná výživa, hygiena, výchova a dodržiavanie preventívnych prehliadok dieťaťa podľa osobitného predpisu. V zmysle § 3 ods. 4 citovaného zákona podmienka riadnej starostlivosti o dieťa sa považuje za splnenú, ak oprávnená osoba zabezpečuje riadnu starostlivosť o dieťa osobne alebo inou plnoletou fyzickou osobou alebo právnickou osobou.

Na druhej strane došlo k sprísneniu s účinnosťou od 1. 1. 2014 o. i. v tom smere, že podľa § 3 ods. 10 tohto zákona nárok na rodičovský príspevok nevzniká, ak oprávnená osoba je rodič ďalšieho dieťaťa, ktoré je zverené do osobnej starostlivosti druhého rodiča, do náhradnej osobnej starostlivosti, do pestúnskej starostlivosti alebo do starostlivosti fyzickej osoby, ktorú určil súd nariadením predbežného opatrenia, alebo do starostlivosti budúcich osvojiteľov, alebo je v osobnej starostlivosti poručníka a na zabezpečenie riadnej starostlivosti o toto dieťa sa poskytuje rodičovský príspevok. Dodajme, že na základe opatrenia MPSVaR SR č. 451/2013 Z. z. bola s účinnosťou od 1. 1. 2014 suma rodičovského príspevku zvýšená na 203,20 mesačne.

Zákonom č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol s účinnosťou od 1. 1. 2009 zavedený príspevok na starostlivosť o dieťa ako sociálna dávka (nie štátna sociálna dávka) rodičovi alebo fyzickej osobe, ktorej je dieťa zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov, na úhradu výdavkov vynaložených na starostlivosť o dieťa. Príspevok sa nevypláca za kalendárny mesiac alebo jeho časť, za ktorý bol vyplatený rodičovský príspevok. Citovaný zákon bol novelizovaný o. i. zákonom č. 571/2009 Z. z.

Bola ním zavedená ďalšia sociálna dávka (nie štátna sociálna dávka), a to príspevok rodičovi. Vyplácaním tohto príspevku štát jednorazovo prispieval rodičovi na uľahčenie vstupu alebo návratu na trh práce a na začatie vykonávania zárobkovej činnosti. Po novelizácii citovaného zákona zákonom č. 513/2010 Z. z. s účinnosťou od 1. 1. 2011 sa už tento príspevok rodičovi neposkytuje.

Rodič, ktorý vykonáva zárobkovú činnosť alebo študuje, si môže vybrať, či chce poberať rodičovský príspevok (od 1. 1. 2014 vo výške 203,20 mesačne) alebo príspevok na starostlivosť o dieťa ako sociálnu dávku (keďže poberateľ rodičovského príspevku môže zarábať).

Ak jeho výdavky na zabezpečenie starostlivosti o dieťa napr. v (štátnej) škôlke sú nižšie než suma rodičovského príspevku, zvykne poberať rodičovský príspevok, ak výdavky presahujú túto sumu, môže poberať namiesto neho príspevok na starostlivosť o dieťa – ak preukázané výdavky presahujú 230 mesačne, dostáva limitovanú sumu 230 .

Príspevok na starostlivosť o dieťa (sociálna dávka) patrí do vlastných príjmov manželky, aj keď je od dane oslobodený.

Je potrebné dodať, že doba poberania tohto príspevku (podobne ako doba poberania materského po narodení dieťaťa) do určeného veku 3 rokov (6 rokov) veku dieťaťa sa považuje za dobu starostlivosti o dieťa z hľadiska aplikácie § 11 ods. 4 ZDP – manželka daňovníka sa starala o vyživované (§ 33 ods. 2) maloleté dieťa do troch rokov, resp. v určených prípadoch do šiestich rokov veku podľa osobitného predpisu, § 3 ods. 2 zákona č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, žijúce s daňovníkom v domácnosti – a ak sú splnené aj ostatné podmienky, za tieto mesiace si možno uplatniť vypočítanú nezdaniteľnú časť základu dane na manželku.

V zmysle § 1 ods. 2 zákona č. 600/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov prídavok na dieťa je štátna sociálna dávka, ktorou štát prispieva oprávnenej osobe na výchovu a výživu nezaopatreného dieťaťa. Dňa 1. 1. 2008 nadobudol účinnosť zákon č. 532/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov. Okrem iných zmien sa ním zaviedol príplatok k prídavku. Podľa § 1 ods. 3 je to štátna sociálna dávka, ktorou štát pripláca oprávnenej osobe na výchovu a výživu nezaopatreného dieťaťa, na ktoré nemožno uplatniť daňový bonus podľa ZDP. Podmienky nároku na príplatok k prídavku sú ustanovené v § 7a.

Dodajme, že na základe opatrenia MPSVaR SR č. 450/2013 Z. z. bola s účinnosťou od 1. 1. 2014 suma prídavku na dieťa zvýšená na 23,52 a suma príplatku k prídavku na dieťa na 11,02 .

Na okraj možno pripomenúť, že aj sociálne dávky (rovnako ako štátne sociálne dávky) sú od dane oslobodené podľa § 9 ods. 2 písm. b) ZDP.

Sociálne dávky sa však do vlastných príjmov manželky (manžela) premietajú. Do vlastných príjmov manželky (manžela) sa ďalej nezahrnujú štipendiá poskytované študujúcim sústavne sa pripravujúcim na budúce povolanie. Doktorandské štipendium do vlastných príjmov manželky (manžela) však patrí.

POZNÁMKA

Doktorandský študijný program ako študijný program tretieho stupňa je upravený v § 54 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Končí sa obhajobou dizertačnej práce. Ide teda o plnenia poskytované interným doktorandom, študentom tretieho stupňa vysokoškolského vzdelávania (po získaní vysokoškolského vzdelania druhého stupňa a titulu inžinier, magister atď.). V roku 2004 boli oslobodené od dane, od 1. 1. 2005 podliehali zdaneniu a od 1. 1. 2008 sú tieto príjmy opäť od dane oslobodené.

Aby nevznikala neistota pri posudzovaní príjmu vo forme doktorandských štipendií, v § 11 ods. 5 (teraz ide o odsek 4) bol za slovo „povolanie“ v rámci jednej z novelizácií ZDP umiestnený odkaz na zákon č. 600/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, podľa ktorého skončením vysokoškolského štúdia II. stupňa končí sústavná príprava na budúce povolanie (§ 4 ods. 3 citovaného zákona) a zároveň podľa § 3 ods. 3 uvedeného zákona za nezaopatrené dieťa sa nepovažuje dieťa, ktoré získalo vysokoškolské vzdelanie II. stupňa. Doktorandské štúdium je tretím stupňom vysokoškolského štúdia. Je potrebné však zdôrazniť, že z hľadiska časového sa od 1. 1. 2013 na dobu poberania štipendií neprihliada – ak náhodou nie je splnená niektorá z iných podmienok podľa § 11 ods. 4 ZDP – napr. študujúca manželka je osobou ťažko zdravotne postihnutou.

Všetky ostatné príjmy manželky(-la), a to aj príjmy od dane oslobodené, sa na tento účel do jej (jeho) vlastných príjmov premietnu.

Do vlastných príjmov manželského partnera je potrebné zahrnúť napr. aj nemocenské dávky (nemocenské, materské a pod.), dávku v nezamestnanosti, peňažný príspevok za opatrovanie, sociálne dávky, dávky v hmotnej núdzi, podpory a príspevky z prostriedkov štátneho rozpočtu, príjem z prenájmu (v plnej výške vrátane sumy 500 oslobodenej od dane) a pod.

Za vlastný príjem manželky (manžela) sa považuje jej (jeho) celkový príjem znížený o povinne zaplatené poistné a príspevky.

Príklad č. 4:

Pán Veselý pracuje v istej a. s. Jeho manželka žijúca s ním v domácnosti (nie je zdravotne postihnutá) ukončila v júni 2013 druhý stupeň vysokoškolského vzdelávania a od 1. 10. 2013 poberá doktorandské štipendium. Predpokladajme, že podmienky sa v roku 2014 nezmenia.

Pán Veselý nebude mať nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na manželku, keďže nie sú splnené ustanovené podmienky.

Príklad č. 5:

Pánovi Mladému plynú príjmy zo živnosti, pričom jeho základ dane za rok 2014 bude predstavovať 17 250 . Jeho manželka žijúca s ním v domácnosti (nie je zdravotne postihnutá) už pred dvomi rokmi prišla o prácu a pred 1. 1. 2014 bola vyradená z evidencie uchádzačov o zamestnanie pre nezáujem spolupracovať. Je dobrovoľne nezamestnaná. Deti nemajú. Pán Mladý si v daňovom priznaní za rok 2014 nebude môcť uplatniť nezdaniteľnú časť základu dane na manželku.

Príklad č. 6:

Pani Vážna dosahuje príjmy z podnikania podľa osobitných predpisov ako audítorka. Jej manžel bol k 1. 1. 2014 vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie a predpokladajme, že od 15. júla bude pracovať v istej a. s. Úhrn dávok v hmotnej núdzi zo začiatku roka a príjmov zo závislej činnosti (znížených o poistné) od júla prevýši sumu 3 803,33 . Vzhľadom na výšku vlastných príjmov manžela si daňovníčka nebude môcť uplatniť ani pomernú časť nezdaniteľnej časti základu dane na manžela.

Príklad č. 7:

Pán Štedrý, ktorému plynú príjmy z činnosti (súdneho) znalca, dosiahne základ dane za rok 2014 vo výške 36 000 a jeho manželka žijúca s ním v domácnosti bude mať ako občan so zdravotným postihnutím (táto podmienka bude splnená po celý rok 2014) vlastný príjem (invalidný dôchodok) v úhrne 3 000 . Nezdaniteľnú časť základu dane na manželku vypočítame:

12 558,906 – 9 000 = 3 558,906 ,

3 558,906 – 3 000 = 558,906 , po zaokrúhlení 558,91 .

Príklad č. 8:

Pani Švárnej plynú príjmy zo závislej činnosti. Jej manžel už dva roky poberá peňažný príspevok na opatrovanie – stará sa o svojho ťažko zdravotne postihnutého otca; úhrnná suma tohto príjmu za rok 2014 nech predstavuje 2 100 . Pani Švárna si môže uplatniť nezdaniteľnú časť základu dane na manžela vo výške rozdielu medzi sumou 3 803,33 a sumou 2 100 , teda vo výške 1 703,33 . Peňažný príspevok na opatrovanie nie je štátnou sociálnou dávkou ani žiadnym iným príjmom, ktorý do vlastných príjmov manžela nepatrí.

Príklad č. 9:

Pani Veselá do konca novembra 2013 pracovala a 10. januára porodila svoje prvé dieťa. Materské, ktoré jej vyplatia v roku 2014, nech predstavuje 2 903,33 . Iné príjmy zahŕňané do vlastných príjmov v roku 2014 nedosiahne. Jej manžel, zamestnaný v istej a. s., si uplatní nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na manželku vo výške 825 .

Výpočet:

3 803,33 – 2 903,33 = 900 ,

900 : 12 mesiacov = 75 ,

75 x 11 mesiacov = 825 .

Podľa § 115 Občianskeho zákonníka domácnosť tvoria fyzické osoby, ktoré spolu trvale žijú a spoločne uhradzujú náklady na svoje potreby.

Je to spotrebné spoločenstvo dvoch alebo viacerých osôb trvalej povahy (vopred časovo neobmedzené). Nie je tu rozhodujúce trvalé bydlisko podľa predpisov o hlásení a evidencii obyvateľstva, aj keď zväčša majú tieto osoby rovnaké. Príspevky na domácnosť vychádzajú zo zásady spolupatričnosti, každý prispieva podľa svojich možností. Každá fyzická osoba môže byť členom, príslušníkom len jednej domácnosti.

Dodajme, že základ dane sa znižuje o nezdaniteľnú časť základu dane na manželku aj u daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou, ak úhrn jeho zdaniteľných príjmov zo zdrojov na území Slovenskej republiky v príslušnom zdaňovacom období tvorí najmenej 90 % z jeho celosvetových príjmov.

Upozornenie

V tejto súvislosti je potrebné upozorniť na správnu aplikáciu ustanovenia § 33 ods. 3 ZDP, ktoré sa týka dospelých nezaopatrených detí po uzavretí manželstva a súvisí aj s uplatňovaním nezdaniteľnej časti základu dane na manželku daňovníka, aj s daňovým bonusom.

Rodič je oprávnený uplatniť si daňový bonus (aj) na nezaopatrené dieťa (študujúce formou denného štúdia na strednej alebo vysokej škole), ktoré už vstúpilo do manželstva a naďalej s rodičom žije v domácnosti, a to (až) po uplynutí zdaňovacieho obdobia, ale len vtedy, ak manžel(-ka) tohto dieťaťa nemá zdaniteľné príjmy presahujúce sumu nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka.

Až po skončení roka je známa výška celoročných príjmov manželského partnera tohto dieťaťa.

Ak manželský partner má zdaniteľné príjmy presahujúce sumu nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka (v roku 2014 sumu 3 803,33 ), rodič dieťaťa stráca nárok na daňový bonus a ak zároveň sú splnené podmienky podľa § 11 ods. 4 ZDP, tento manželský partner si uplatní nezdaniteľnú časť základu dane na manželku.

Príklad č. 10:

Daňovníčka pani Veselá pracuje v istej s. r. o. Jej dcéra, ktorá sa sústavne pripravuje na budúce povolanie dennou formou štúdia na vysokej škole a nemá žiadne vlastné príjmy, sa v roku 2014 vydá a spolu so svojím manželom, ktorý študuje na tej istej škole, žije v spoločnej domácnosti so svojimi rodičmi. V roku 2014 tento zať daňovníčky ukončí vysokoškolské štúdium. Ak jeho celoročné zdaniteľné príjmy presiahnu v roku 2014 sumu 3 803,33 , daňovníčka pani Veselá nebude mať nárok na daňový bonus (na dcéru) a jej zať si uplatní nezdaniteľnú časť základu dane na manželku, ale len v prípade splnenia niektorej z podmienok doplnených k 1. 1. 2013 do § 11 ods. 4 ZDP – jeho manželka sa napr. bude starať o dieťa do určeného veku.

 

Poznámka redakcie:
§ 11 ZDP


Dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie (za rok 2014)

Zákonom č. 252/2012 Z. z. bola v nadväznosti na zavedenie inštitútu dobrovoľného príspevku na starobné dôchodkové sporenie [článok IV (zákon č. 43/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov)] dočasne (do 31. 12. 2016) zavedená nová nezdaniteľná časť základu dane z príjmov fyzickej osoby (§ 11 ods. 8 ZDP), a to v limitovanej výške najviac do výšky 2 % z úhrnu čiastkových základov dane z aktívnych príjmov, max. však do výšky 2 % zo 60-násobku priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR podľa údajov Štatistického úradu SR za určené obdobie: keďže podľa údajov Štatistického úradu SR priemerná mesačná mzda v hospodárstve SR v roku 2011 predstavovala 786 , potom táto nezdaniteľná časť základu dane za rok 2013 vypočítaná v súlade s § 11 ZDP nemôže presiahnuť sumu 943,20 ; za rok 2014 tento maximálny limit predstavuje suma 966 .

Táto nezdaniteľná časť základu dane vo forme dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie podľa § 11 ods. 8 ZDP, zavedená s účinnosťou od 1. 1. 2013, sa po prvý raz môže uplatniť za určených podmienok v daňovom priznaní, resp. ročnom zúčtovaní za rok 2013.

V súvislosti so zavedením novej nezdaniteľnej časti základu dane vo forme preukázateľne zaplatených dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie boli zmenené (doplnené) aj tieto ustanovenia:

V § 37 bol odsek 1 doplnený písmenom c), v zmysle ktorého nárok na túto novú nezdaniteľnú časť základu dane preukazuje zamestnanec predložením dokladu vystaveného oprávneným subjektom, ak za zamestnanca neodvádza dobrovoľný príspevok na starobné dôchodkové sporenie zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane.

Na základe doplnení a v kontexte s § 38 ods. 5 ZDP a ďalšími ustanoveniami ZDP prihliadne zamestnávateľ pri ročnom zúčtovaní aj na túto nezdaniteľnú časť základu dane, pričom v prípade, ak za zamestnanca neodvádza dobrovoľný príspevok na starobné dôchodkové sporenie zamestnávateľ a zamestnanec ho platí sám, predloží zamestnávateľovi výpis z osobného účtu zaslaný dôchodkovou správcovskou spoločnosťou; z výpisu, ktorý dôchodková správcovská spoločnosť zašle sporiteľovi v súlade s § 94 ZSDS do 31. januára za predchádzajúci kalendárny rok, sa zistí suma zaplatených dobrovoľných príspevkov.

  • Zamestnávateľ je povinný uvádzať na mzdovom liste zamestnanca (priebežne, mesačne) aj sumu dobrovoľného príspevku na starobné dôchodkové sporenie, ak ho odvádza. Podobne eviduje nezdaniteľné časti základu dane ročne.
  • Pri uplatnení nároku prostredníctvom daňového priznania sa výpis z osobného účtu predložiť nemusí, netvorí jeho prílohu. Daňovník, ktorý podáva daňové priznanie, ho predloží pri daňovej kontrole.

Podľa § 94 ods. 5 ZSDS dôchodková správcovská spoločnosť je povinná zaslať sporiteľovi výpis z jeho osobného dôchodkového účtu k poslednému dňu kalendárneho roka, a to najneskôr do jedného mesiaca po uplynutí kalendárneho roka. Dôchodková správcovská spoločnosť, z ktorej sporiteľ prestupuje do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti, je povinná zaslať sporiteľovi výpis z jeho osobného dôchodkového účtu ku dňu, ktorý predchádza dňu prestupu do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti, najneskôr do 15 dní odo dňa prestupu. Dôchodková správcovská spoločnosť, do ktorej sporiteľ prestupuje z inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti, je povinná do 15 dní odo dňa prestupu zaslať výpis z jeho osobného dôchodkového účtu v sume zodpovedajúcej aktuálnej hodnote osobného dôchodkového účtu zo dňa prestupu.

Príklad č. 11:

Pán Silný podniká ako živnostník. V roku 2014 dosiahne príjmy 33 000 a jeho (čiastkový) základ dane zistený z príjmov podľa § 6 ods. 1 ZDP bude 14 500 .

Z preukázateľne zaplatených dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie vo výške 970 si môže uplatniť nezdaniteľnú časť vo výške 290 (2 % zo sumy 14 500 ).

V zmysle ustanovenia § 11 ods. 9 ZDP, ak bude niekedy neskôr (v roku 2014 alebo v rokoch nasledujúcich) daňovníkovi, ktorý si uplatnil túto nezdaniteľnú časť základu dane v súlade s ods. 8, vyplatená suma podľa osobitného predpisu [§ 64a ods. 13 alebo § 123ae písm. b) zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení v znení z. č. 252/2012 Z. z.], vznikne mu povinnosť zvýšiť si spätne základ dane o sumu uplatnených dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, a to do troch zdaňovacích období od skončenia zdaňovacieho obdobia, v ktorom bola táto suma vyplatená.

Dodajme, že zároveň sa v § 9 ods. 2 písm. a) ZDP doplnilo to, že od dane nie je (od 1. 1. 2013) oslobodená suma, ktorú daňovníkovi vyplatí dôchodková správcovská spoločnosť podľa § 64a ods. 13§ 123ae písm. b) cit. ZSDS za presne určených podmienok. V § 9 ods. 2 písm. a) ZDP boli za slovo „predpisu40b)“ vložené slová „okrem sumy vyplatenej podľa osobitného predpisu40c)“ – táto suma sa zdaní prostredníctvom podaného daňového priznania.

Takúto sumu dôchodková správcovská spoločnosť vyplatí v nadväznosti na § 64a ods. 9, 1012 ZSDS napr. vtedy, ak podľa právoplatného rozhodnutia súdu bude zmluva o SDS uznaná za neplatnú. Ustanovenie § 64a citovaného ZSDS bolo zákonom č. 252/2012 Z. z. doplnené o odsek 13, podľa ktorého ak dôchodková správcovská spoločnosť za určených okolností prevádza z bežného účtu dôchodkového fondu na účet Sociálnej poisťovne sumu podľa odsekov 9, 10 a 12, je povinná vrátiť sumu týkajúcu sa zaplatených dobrovoľných príspevkov (zodpovedajúcu súčinu počtu dôchodkových jednotiek, ktoré boli pripísané z dobrovoľných príspevkov, a aktuálnej hodnoty dôchodkovej jednotky ku dňu, ktorý predchádza dňu prevodu) osobe, na ktorej meno bol vedený osobný dôchodkový účet, resp. ak to nie je možné, osobe, ktorá preukáže, že má na tieto finančné prostriedky nárok.

Táto suma nie je od dane oslobodená. Podobne je to upravené v § 123ae ZSDS. Predmetná suma tiež podlieha zdaneniu.

Z týchto ustanovení vyplýva:

  • Prijatú sumu bude musieť daňovník uviesť v daňovom priznaní ako príjem podľa § 8 ZDP (na riadku „iné príjmy“), pričom si od nej bude môcť odpočítať zaplatené dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie (takže sa zdaní len prípadný výnos, zhodnotenie týchto prostriedkov). Dodajme, že v nadväznosti na to povinne zaplatené poistné na verejné zdravotné poistenie z tohto príjmu si bude môcť daňovník uplatniť ako výdavok v daňovom priznaní, resp. prostredníctvom dodatočného daňového priznania.
  • V tejto súvislosti bude musieť daňovník aj upraviť (spätne zvýšiť) základ dane o predtým odpočítavané nezdaniteľné časti základu dane vo forme zaplatených dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie podľa doplneného ustanovenia § 11 ods. 9 ZDP.

Dodajme, že v prechodnom ustanovení § 123ah ods. 2 ZSDS sa uvádza: Kde sa vo všeobecne záväzných právnych predpisoch, ktoré nadobudli účinnosť pred 1. januárom 2013, používa pojem „príspevky na starobné dôchodkové sporenie“, rozumejú sa tým „povinné príspevky na starobné dôchodkové sporenie“.

POZNÁMKA

Z uvedeného vyplýva, že tieto sumy nemožno uplatňovať (do konca roku 2016) ako daňové výdavky za rok, v ktorom boli zaplatené (navyše by to bola duplicita – aj nezdaniteľná časť základu dane, aj daňový výdavok). V nadväznosti na uvedené (niektoré) zmeny došlo k istým zmenám aj v § 32 a § 38 ZDP.

Spätne sa zvýši základ dane o predtým odpočítavané nezdaniteľné časti základu dane vo forme zaplatených dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie iba prostredníctvom daňového priznania (ani daňovníkovi, ktorému plynú príjmy len zo závislej činnosti, ho nemožno zvýšiť v rámci ročného zúčtovania). V ustanoveniach § 32 ods. 2 písm. d) a ods. 3 písm. b) ZDP, ktoré upravujú povinnosť podať daňové priznanie, boli na konci pripojené tieto slová: „alebo ak je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 9“.

UPOZORNENIE

Zároveň bola potrebná zmena aj v § 38 (upravujúcom ročné zúčtovanie), a to v § 38 ods. 1 (v ktorom je uvedené, kto môže požiadať o vykonanie ročného zúčtovania) boli vložené slová „alebo ktorý nie je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 9“. Ak teda daňovníkovi vznikla povinnosť (spätne) zvýšiť základ dane o predtým odpočítavané nezdaniteľné časti základu dane vo forme zaplatených dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, nie je oprávnený požiadať o vykonanie ročného zúčtovania.

 

Poznámka redakcie:
§ 11 ods. 8 ZDP


Príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie (na rok 2014)

Národná rada SR dňa 13. 9. 2013 schválila zákon č. 318/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.

Pozostáva zo 4 článkov; čl. II tohto zákona predstavuje novela ZDP obsahujúca len 10 bodov.

UPOZORNENIE

Tento zákon vrátane čl. II nadobudol účinnosť dňa 1. 1. 2014 (len niektoré body článku I nadobúdajú účinnosť 1. 1. 2020).

  • Touto novelou bola zavedená nová nezdaniteľná časť základu dane do výšky 180 ročne za ustanovených podmienok.
  • Uplatní sa až po skončení zdaňovacieho obdobia, kalendárneho roka.
  • V prípade vyplatenia predčasného výberu a vzniku povinnosti zvýšiť základ dane v súlade s § 11 ods. 13 ZDP do troch zdaňovacích období od skončenia zdaňovacieho obdobia, v ktorom bola táto suma vyplatená, o sumu zaplatených príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie, o ktorú si v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach znížil základ dane, zamestnávateľ nevykoná ročné zúčtovanie, ale daňovník je povinný podať daňové priznanie v súlade so zmeneným ustanovením § 32 ZDP.
  • Podľa prechodného ustanovenia § 52z ZDP k úpravám účinným od 1. januára 2014 sa ustanovenia § 11 ods. 10 až 13 ZDP v znení účinnom od 1. januára 2014 použijú po prvýkrát pri vykonaní ročného zúčtovania a pri podávaní hlásenia za zdaňovacie obdobie 2014 a pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2014.

V zmysle § 11 ods. 10 ZDP nezdaniteľnou časťou základu dane sú aj príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie podľa osobitného predpisu, ako aj príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie v zahraničí rovnakého alebo porovnateľného druhu.

Z ustanovenia § 11 ods. 11 ZDP vyplýva, že príspevky daňovníka na doplnkové dôchodkové sporenie podľa odseku 10 je možné odpočítať od základu dane vo výške, v akej boli v zdaňovacom období preukázateľne zaplatené, v úhrne najviac do výšky 180 za rok; pri výpočte úhrnu príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie, platených zamestnávateľom a zamestnancom, ktorí sú účastníkmi tohto sporenia, sa použije postup podľa § 4 ods. 3 ZDP – ide o príjmy zo závislej činnosti plynúce do konca januára za predchádzajúci rok.

POZNÁMKA

Podľa § 11 ods. 12 ZDP na uplatnenie tejto nezdaniteľnej časti základu dane musia byť súčasne splnené tieto podmienky:

a) príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie zaplatil daňovník na základe účastníckej zmluvy uzatvorenej po 31. decembri 2013 alebo na základe zmeny účastníckej zmluvy, ktorej súčasťou je zrušenie dávkového plánu,

b) daňovník nemá uzatvorenú inú účastnícku zmluvu podľa osobitného predpisu, teda zákona o doplnkovom dôchodkovom sporení,ktorá nespĺňa podmienky uvedené v písmene a).

Je potrebné poznamenať, že v ustanovení § 37 ods. 1 písm. c) ZDP, ktorým bol upravený spôsob preukazovania nároku na nezdaniteľnú časť základu dane vo forme dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, došlo len k jednej zmene, a to za slová „ods. 8“ boli vložené slová „a 10“ – nie je tam teda upravené, že zamestnanec nemusí doklad preukazujúci oprávnenosť nároku predložiť vtedy, ak zaňho odvádza príspevky zamestnávateľ – taký postup sa týka len dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie.

POZNÁMKA

Dodajme, že bolo vydané opatrenie MPSVaR SR č. 504/2013 Z. z., ktorým sa ustanovuje obsah, forma a štruktúra výpisu z osobného účtu účastníka doplnkového dôchodkového sporenia a poberateľa dávky doplnkového dôchodkového sporenia.

 

Poznámka redakcie:
§ 11 ods. 10 až 13 ZDP


Uplatňovanie nezdaniteľných časti základu dane (na rok 2014)

Zamestnávateľ – platiteľ dane (ďalej len „zamestnávateľ“) – vyberá preddavok na daň podľa § 35 ZDP zo zdaniteľnej mzdy (s výnimkou uvedenou v § 35 odseku 8). Zdaniteľnou mzdou je úhrn zdaniteľných príjmov zo závislej činnosti zúčtovaných a vyplatených zamestnancovi za kalendárny mesiac (alebo zdaňovacie obdobie), ktorý je znížený o:

a) sumy zrazené na poistné a príspevky, ktoré je povinný platiť zamestnanec (v podstate 13,4 %),

b) nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP v alikvotnej výške – pri výpočte preddavku na daň za mesiac sa uplatňuje 1/12 tejto nezdaniteľnej časti (v roku 2014 suma 316,94 ).

Na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka v prípade dôchodcov (príslušný rozdiel), nezdaniteľnú časť základu dane na manželku daňovníka, ako aj na ďalšie dve nezdaniteľné časti základu dane možno prihliadnuť až po skončení roku. V zmysle § 36 ods. 6 ZDP zamestnávateľ prihliadne na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka a na daňový bonus, ak zamestnanec podá do konca mesiaca, v ktorom nastúpil do zamestnania, a každoročne najneskôr do konca januára alebo v priebehu zdaňovacieho obdobia písomné vyhlásenie o tom:

a) že si uplatňuje daňový bonus a že spĺňa podmienky na jeho priznanie, prípadne kedy a ako sa zmenili,

b) že súčasne za rovnaké zdaňovacie obdobie neuplatňuje nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP a daňový bonus u iného zamestnávateľa a že právo na daňový bonus na tie isté deti súčasne za rovnaké zdaňovacie obdobie neuplatňuje iný daňovník,

c) či je poberateľom dôchodku uvedeného v § 11 ods. 6.

Je potrebné zdôrazniť, že je vydané a na internetovej stránke Finančnej správy SR uverejnené nové tlačivo vyhlásenia podľa § 36 ods. 6 ZDP – zamestnanec má podpísať už toto nové tlačivo.

Príklad č. 12:

Predpokladajme, že 21-ročný študent vysokej školy Martin dosiahne v roku 2014 zdaniteľné príjmy len vo forme dvoch odmien z dvoch dohôd o brigádnickej práci študentov v celkovej výške 200 za dva mesiace (100 za júl a 100 za september). Na tlačive „Oznámenie a čestné vyhlásenie“ vydanom Sociálnou poisťovňou uvedie prvému i druhému zamestnávateľovi, že (iba) túto dohodu (súčasne) určuje podľa § 227a zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov ako dohodu, na základe ktorej nebude mať postavenie zamestnanca na účely dôchodkového poistenia; mesačný príjem nepresiahne 159 , takže poistné na sociálne poistenie neplatí; výnimka z platenia poistného sa týka aj zdravotného poistenia. Nepodpíše vyhlásenie podľa § 36 ods. 6 ZDP, teda neuplatní si nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka a zamestnávatelia mu zo zdaniteľnej mzdy vypočítajú a vyberú preddavky na daň v celkovej výške 38 (2 x 19 ). Vzhľadom na výšku dosiahnutých príjmov študentovi nevznikne povinnosť podať daňové priznanie ani v prípade, ak o ročné zúčtovanie nepožiada. Ak sa však rozhodne požiadať o vykonanie ročného zúčtovania alebo podať daňové priznanie, po uplatnení nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka mu vznikne preplatok na dani vo výške 38 .

V prípade dosiahnutia aktívnych príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP sa nezdaniteľné časti základu dane uplatňujú prostredníctvom podaného daňového priznania.

Tabuľka: Nezdaniteľné časti základu dane z príjmov fyzickej osoby za roky 2013 a 2014 – porovnanie

Zdaňovacie obdobie

2013

2014

Nezdaniteľná časť základu dane (ďalej aj „NČZD“) na daňovníka

3 735,94 ročne, ak ZD** nepresahuje 19 458

3 803,33 ročne, ak ZD** nepresahuje 19 809

Ak ZD** presahuje 19 458 , NČZDD sa vypočíta: 8 600,436 – 1/4 ZD**

Ak ZD** presahuje 19 809 , NČZDD sa vypočíta: 8 755,578 – 1/4 ZD**

311,32 mesačne

316,94 mesačne

NČZD na manželku (manžela) žijúcu v (spoločnej) domácnosti s daňovníkom, ale len v prípade splnenia ďalších podmienok určených v § 11 ods. 4 ZDP:

  • ak sa stará o vyživované dieťa do 3, resp. 6 rokov veku alebo
  • poberá peňažný príspevok na opatrovanie, alebo
  • je v evidencii uchádzačov o zamestnanie na ÚPSVaR, alebo
  • je zdravotne postihnutá, alebo
  • ťažko zdravotne postihnutá

3 735,94 – vlastný príjem manželky, ak ZD** daňovníka nepresahuje 34 401,74

3 803,33 – vlastný príjem manželky, ak ZD** daňovníka nepresahuje 35 022,31

ak ZD** presahuje 34 401,74 , NČZDMD sa vypočíta: 12 336,372 – 1/4 ZD** daňovníka – vlastný príjem manželky

ak ZD** presahuje 35 022,31 , NČZDMD sa vypočíta: 12 558,906 – 1/4 ZD** daňovníka – vlastný príjem manželky

311,32 mesačne

316,94 mesačne

NČZD vo forme zaplatených dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie

do 2 % zo ZD**, max. 943,20

do 2 % zo ZD**, max. 966,00

NČZD – zaplatené príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie

max. 180 nová zmluva alebo zmena starej – nový dávkový plán

ZD** - úhrn ČZD z § 5 a § 6 ods. 1 a 2 ZDP

Stručne k zrušeniu nezdaniteľných častí základu dane podľa § 11 ods. 4 ZDP účinného do konca roku 2010

Zákonom č. 548/2010 Z. z. boli zrušené nezdaniteľné časti základu dane podľa § 11 ods. 4 písm. a) až c) ZDP vo forme príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie, finančných prostriedkov na účelové sporenie a poistného na životné poistenie. Naposledy ich bolo možné (v limitovanej výške 398,33 ) uplatniť pri zdanení príjmov dosiahnutých v roku 2010; totiž podľa § 52j ods. 3 ZDP na uplatnenie § 11 ods. 1 až 4 a 9 za zdaňovacie obdobie roku 2010 a predchádzajúce zdaňovacie obdobia sa použijú ustanovenia predpisu účinného do 31. decembra 2010.

UPOZORNENIE

V súvislosti so zrušením nezdaniteľných častí základu dane podľa § 11 ods. 4 ZDP je potrebné upozorniť na to:

  • ak daňovník podmienky porušil do 31. 12. 2010, je povinný základ dane zvýšiť (resp. postupne zvyšovať) tak, ako to vyplýva z dikcie § 11 ZDP účinného do 31. 12. 2010,
  • ak k porušeniu podmienok došlo alebo dôjde v období od 1. 1. 2011, táto povinnosť sa na daňovníka nevzťahuje,

v prípade porušenia určených podmienok teda daňovník musí zvýšiť základ dane do troch zdaňovacích období od skončenia zdaňovacieho obdobia, v ktorom k ich porušeniu došlo – posledným „možným“ rokom na zvýšenie základu dane bol rok 2013 (daňové priznanie za rok 2013).

 
Poznámka redakcie:
§ 11 ods. 2 ZDP
§ 11 ods. 4 ZDP
§ 11 ods. 6 ZDP



Autor: Ing. Valéria Jarinkovičová

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.