Nezdaniteľná časť základu dane (na rok 2014)

Ak daňovník má nárok na určitú nezdaniteľnú časť základu dane a uplatní si predmetnú sumu, zníži tým svoju daňovú povinnosť.

Obsah

Dátum publikácie:27. 2. 2014
Autor:Ing. Valéria Jarinkovičová
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov
Právny stav od:1. 1. 2014
Právny stav do:31. 12. 2014

Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka za rok 2014

V zmysle § 11 ods. 2 ZDP:

  • písm. a): ak základ dane (úhrn čiastkových základov dane z príjmov podľa § 5 a § 6 ods. 1 a 2 ZDP) daňovníka za rok 2014 nepresiahne 100-násobok platného životného minima, teda 19 809 , má nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka vo výške 19,2-násobku sumy platného životného minima, t. j. vo výške 3 803,33 (19,2 x 198,09 = 3 803,328 , po zaokrúhlení 3 803,33 );
  • písm. b): ak základ dane (úhrn čiastkových základov dane z príjmov podľa § 5 a § 6 ods. 1 a 2 ZDP) daňovníka za rok 2013 presiahne sumu 19 809 , nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka vypočítame ako rozdiel 44,2-násobku životného minima a jednej štvrtiny základu dane, teda: 8 755,578 – 1/4 základu dane daňovníka (úhrnu čiastkových základov dane podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 ZDP).

Príklad č. 1:

Pán Milý podniká popri zamestnaní ako živnostník. Predpokladajme, že úhrn jeho čiastkových základov dane z príjmov podľa § 5 a § 6 ods. 1 ZDP za rok 2014 dosiahne 24 000 . Nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka vypočíta vo výške 2 755,58 :

8 755,578 – (24 000 : 4) = 2 755,578 , po zaokrúhlení podľa § 47 ods. 1 na eurocenty nahor je to 2 755,58 .

Jedna dvanástina tejto sumy činí 316,94 ; nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka mesačne predstavuje 316,94 .

V zmysle § 11 ods. 6 ZDP sa neznižuje základ dane daňovníka, ktorý je už k 1. 1. zdaňovacieho obdobia roku 2014 poberateľom niektorého z dôchodkov uvedených v citovanom ustanovení, resp. bol mu tento dôchodok priznaný spätne k 1. 1. 2014 alebo k začiatku predchádzajúcich zdaňovacích období a ročný úhrn tohto dôchodku je vyšší ako nezdaniteľná suma podľa § 11 ods. 2.

Ak ročný úhrn dôchodku je nižší, uplatní sa rozdiel medzi nezdaniteľnou sumou podľa § 11 ods. 2 ZDP a týmto úhrnom dôchodku.

POZNÁMKA

Citované ustanovenie sa týka poberateľov dôchodkov zo sociálneho poistenia podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov alebo zo starobného dôchodkového sporenia podľa zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a to:

  • starobného dôchodku alebo
  • predčasného starobného dôchodku,

ako aj:

  • dôchodku zo zahraničného povinného poistenia rovnakého druhu alebo
  • výsluhového dôchodku podľa zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Príklad č. 2:

Pán Starý, ktorého starobný dôchodok bude v roku 2014 predstavovať v úhrne 3 420 , dosiahne v roku 2014 hrubý príjem z prenájmu bytu vo výške 2 500 .

Od dane bude oslobodených 500 a zvyšok vo výške 2 000 bude podliehať zdaneniu. Daňovníkovi vznikne povinnosť podať daňové priznanie.

Keďže len časť dosiahnutého príjmu (80 %) podrobí zdaneniu, aj z celkovo preukázateľne vynaložených výdavkov vo výške 1 500 uplatní len časť, a to 1 200 (v rovnakom pomere – 80 % z 1 500 ). Základ dane bude činiť 800 . Vzhľadom na to, že daňovník nedosiahne žiadne aktívne príjmy, nebude si môcť uplatniť príslušný rozdiel medzi sumou 3 803,33 a úhrnom dôchodku 3 420 . Zo základu dane 800 je daň 152 .

Podľa § 13 citovaného zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov sa z dôchodkového poistenia poskytujú tieto dôchodkové dávky:

  • zo starobného poistenia starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, vdovský dôchodok, vdovecký dôchodok, sirotský dôchodok;
  • z invalidného poistenia sa vyplácajú tieto dávky: invalidný dôchodok, vdovský dôchodok, vdovecký dôchodok, sirotský dôchodok.

V citovaných ustanoveniach už nie je uvedený dôchodok manželky a sociálny dôchodok, ale v zmysle prechodných ustanovení zákona (§ 267 a § 268) tieto dávky, ktoré boli poskytované k 31. 12. 2003, sa vyplácajú aj od 1. 1. 2004 za podmienok ustanovených predpismi účinnými do uvedeného dátumu.

Podmienky nároku na starobný dôchodok upravuje § 65 citovaného zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, podmienky nároku na predčasný starobný dôchodok upravuje § 67 uvedeného zákona.

Podľa § 8 zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj „ZSDS“) poberateľom dôchodku je fyzická osoba, ktorej sa vypláca starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok a pozostalostný dôchodok podľa tohto zákona.

V zmysle § 29 citovaného zákona sa zo starobného dôchodkového sporenia za ustanovených podmienok vypláca:

  • starobný dôchodok, a to vo forme:

a) programového výberu s doživotným dôchodkom,

b) doživotného dôchodku;

  • predčasný starobný dôchodok, a to vo forme:

a) programového výberu s doživotným dôchodkom,

b) doživotného dôchodku;

  • pozostalostný dôchodok, a to:

a) vdovský dôchodok,

b) vdovecký dôchodok,

c) sirotský dôchodok.

Reálne sa budú z II. piliera poskytovať dôchodky až od roku 2015.

Výsluhový dôchodok je poskytovaný podľa § 38 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Upozornenie

Do konca roka 2004 do tohto okruhu subjektov patrili aj poberatelia výsluhových príspevkov podľa § 31 citovaného zákona; od 1. 1. 2005 nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka majú.

Táto zmena v ZDP bola opodstatnená, pretože výsluhové príspevky už od 1. 1. 2004 nie sú oslobodené od dane, ale podliehajú zdaneniu. Keďže sa táto dávka poskytovaná podľa § 31 citovaného zákona č. 328/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov zdaňuje, jej poberateľ má nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka.

Ak sa daňovník stane poberateľom niektorého z dôchodkov uvedených v § 11 ods. 6 ZDP v priebehu bežného zdaňovacieho obdobia, základ dane za dané zdaňovacie obdobie si môže znížiť o nezdaniteľnú časť na daňovníka v plnom rozsahu (len s prihliadnutím na výšku čiastkového základu dane zisteného z príjmov podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 alebo súčtu čiastkových základov dane z týchto príjmov). Až za nasledujúce zdaňovacie obdobie si túto nezdaniteľnú časť neuplatní, resp. uplatní si len príslušný rozdiel, keďže už k 1. 1. bude poberateľom dôchodku.

Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka sa uplatňuje bez ohľadu na to, počas koľkých mesiacov v zdaňovacom období daňovníkovi plynuli zdaniteľné príjmy podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 ZDP.

POZNÁMKA

Je potrebné podotknúť, že poberatelia ostatných dôchodkov majú nárok na uplatnenie nezdaniteľnej sumy na daňovníka rovnako ako daňovníci, ktorí nie sú dôchodcami.

Poberatelia invalidných dôchodkov teda nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka v princípe majú. Je však potrebné mať na zreteli aj znenie § 81 citovaného zákona č. 461/2003 Z. z. upravujúce súbeh nárokov na výplatu dôchodkových dávok, ako aj prechodné ustanovenia, napr. podľa § 263 ods. 9 invalidný dôchodok, ktorého poberateľ pred 1. januárom 2004 dovŕšil vek najmenej 60 rokov, ak ide o muža, alebo vek najmenej 57 rokov, ak ide o ženu, sa považuje od 1. januára 2005 za starobný dôchodok.

Je preto vhodné v prípade neistoty v konkrétnom prípade overiť si v Sociálnej poisťovni, či nedošlo k preklasifikovaniu invalidného dôchodku na starobný. Aj v prípade kombinácie dôchodkov sa prihliada len na dôchodok uvedený v § 11 ods. 6 ZDP. Ak daňovník poberá viacero dôchodkov, napr. starobný a vdovecký, na účely uplatnenia nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka sa berie do úvahy len výška toho dôchodku, ktorý je uvedený v § 11 ods. 6 ZDP, v tomto prípade dôchodku starobného.

Podľa § 81 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, ak sú súčasne splnené podmienky nároku na výplatu starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku a podmienky nároku na výplatu vdovského dôchodku alebo vdoveckého dôchodku, alebo sirotského dôchodku alebo ak sú súčasne splnené podmienky nároku na výplatu vdovského dôchodku a sirotského dôchodku alebo vdoveckého dôchodku a sirotského dôchodku, vypláca sa v plnej sume z týchto dôchodkových dávok tá dávka, ktorá je vyššia, a z dôchodkovej dávky, ktorej suma je nižšia, sa vypláca jedna polovica. Pri rovnakej sume dôchodkových dávok sa vypláca v sume jednej polovice vdovský dôchodok, vdovecký dôchodok alebo sirotský dôchodok. Pri rovnakej sume vdovského dôchodku a sirotského dôchodku alebo vdoveckého dôchodku a sirotského dôchodku sa vypláca v sume jednej polovice dôchodok, ktorý si poistenec zvolil.

Ak daňovník poberá napr. starobný dôchodok a vdovecký dôchodok, pri uplatňovaní nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka prihliadame len na výšku starobného dôchodku. Analogicky postupujeme u daňovníčky, ktorá poberá okrem starobného aj vdovský dôchodok.

Príklad č. 3:

Pán Smutný vykonáva podnikateľskú činnosť; okrem príjmov zo živnosti žiadne iné zdaniteľné príjmy nedosahuje.

Jeho manželka zomrela koncom roku 2013 a pán Smutný poberá okrem starobného aj vdovecký dôchodok. Predpokladajme, že za rok 2014 jeho základ dane z príjmov podľa § 6 ods. 1 ZDP dosiahne 9 200 , úhrn starobného dôchodku 3 750 a úhrn vdoveckého dôchodku 2 120 .

Nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka si uplatní vo výške rozdielu medzi sumou 3 803,33 a úhrnom starobného dôchodku 3 750 , teda vo výške 53,33 .

Vianočný príspevok poskytovaný podľa zákona č. 592/2006 Z. z. o poskytovaní vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je štátnou sociálnou dávkou, nezlučuje sa s dôchodkom, netvorí súčasť dôchodku, teda nemá vplyv na uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka (neznižuje ju).

Základ dane sa znižuje o nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka nielen daňovníkom s neobmedzenou daňovou povinnosťou, ale aj daňovníkom s obmedzenou daňovou povinnosťou definovaným v § 2 písm. e) ZDP, ktorí dosahujú aktívne príjmy.

Zastavenie vyplácania dôchodku v priebehu zdaňovacieho obdobia nemá na uplatňovanie, resp. neuplatňovanie tejto nezdaniteľnej časti základu dane vplyv.

Ako už bolo uvedené, rozhodujúcim dátumom je vždy 1. január kalendárneho roka. Ak daňovník zomrie, v súlade s § 49 ods. 4 ZDP je dedič povinný za príslušnú časť roka podať daňové priznanie.

Od základu dane odpočíta nezdaniteľné časti základu dane, na ktoré vznikol nárok.

Nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka uplatní v celoročnej výške bez ohľadu na to, v ktorom mesiaci zdaňovacieho obdobia daňovník zomrel, len s prihliadnutím na výšku jeho základu dane (presnejšie čiastkového základu dane zisteného z príjmov podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 ZDP alebo súčtu čiastkových základov dane z týchto príjmov).

V súlade s § 32 ods. 11 ZDP daňovník, ktorému bol spätne priznaný niektorý z dôchodkov uvedených v § 11 ods. 6 ZDP k začiatku bezprostredne predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia alebo k začiatku zdaňovacích období predchádzajúcich tomuto zdaňovaciemu obdobiu, je povinný podať dodatočné priznanie, ak si za toto (tieto) zdaňovacie obdobie uplatnil nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka (a to bez ohľadu na to, či si ju uplatnil v daňovom priznaní alebo v rámci ročného zúčtovania).

POZNÁMKA

Ak daňovník podá dodatočné priznanie len z tohto dôvodu, nebude mu uložená sankcia podľa § 154 a § 156 daňového poriadku.

2. Nezdaniteľná časť základu dane na manželku (manžela) daňovníka za rok 2014

Do konca roku 2012 sa pri uplatňovaní tejto nezdaniteľnej časti prihliadalo (len) na dobu trvania spoločnej domácnosti s manželkou (manželom), jej (jeho) vlastné príjmy a základ dane daňovníka (za rok 2012 až 33 561,94 ). Vo väčšine prípadov išlo o celoročné trvanie (12 mesiacov) spoločnej domácnosti, a teda aj nezdaniteľnú sumu za celý rok; za menší počet mesiacov než 12 si alikvotnú časť tejto nezdaniteľnej sumy uplatnili v princípe len tí daňovníci, ktorí sa v danom zdaňovacom období oženili, rozviedli alebo ovdoveli. Od 1. 1. 2013 sú podmienky nároku na túto nezdaniteľnú časť sprísnené, mnohým daňovníkom už nárok nevzniká a veľa daňovníkov si môže uplatniť len alikvotnú časť.

Aby bolo možné od základu dane za rok 2014 odpočítať túto nezdaniteľnú časť, musia byť splnené nasledujúce podmienky:

  • ide o manželku(-la) daňovníka (nie inú osobu, napr. družku), ktorá (-ý)
  • žije s ním (s ňou) v spoločnej domácnosti,
  • nemá vlastný príjem, resp. má príjem nižší než určená suma,
  • základ dane daňovníka (súčet čiastkových základov dane z príjmov podľa § 5 a § 6 ods. 1 a 2 ZDP) nepresahuje určenú sumu a zároveň
  • manželka(-l) spĺňa niektorú z novozavedených podmienok (po prvý raz za rok 2013):
    • starala sa o vyživované (§ 33 ods. 2) maloleté dieťa do troch rokov, resp. v určených prípadoch do šiestich rokov veku podľa osobitného predpisu (§ 3 ods. 2 zákona č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), žijúce s daňovníkom v domácnosti alebo
    • poberala peňažný príspevok na opatrovanie, alebo
    • bola vedená na ÚPSVaR SR v evidencii uchádzačov o zamestnanie, alebo
    • sa považuje za občana so zdravotným postihnutím, alebo
    • sa považuje za občana s ťažkým zdravotným postihnutím.

Podľa § 3 ods. 2 zákona č. 571/2009 Z. z. dieťaťom podľa odseku 1 písm. a) je dieťa:

a) do troch rokov veku,

b) do šiestich rokov veku, ktoré má dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav, alebo

c) do šiestich rokov veku, ktoré je zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov podľa § 2 písm. b), najdlhšie tri roky od právoplatnosti prvého rozhodnutia o zverení dieťaťa do starostlivosti tej istej oprávnenej osobe.

Peňažný príspevok na opatrovanie môže byť fyzickej osobe poskytnutý za presne určených podmienok podľa § 40 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ak fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá dovŕšila šesť rokov veku a je podľa komplexného posudku odkázaná na opatrovanie, opatruje (blízka) fyzická osoba, napr. manžel, manželka, dieťa, rodič, starý rodič, vnuk, vnučka, súrodenec, nevesta a pod.

POZNÁMKA

V súlade s § 40 ods. 7 citovaného zákona č. 447/2008 Z. z. peňažný príspevok na opatrovanie predstavuje mesačne 111, 32 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu pri opatrovaní jednej fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím (teda môže to byť 220,52 ), ak tento zákon neustanovuje inak. Prihliada sa na rôzne skutočnosti, o. i. na príjem (napr. starobný dôchodok) opatrovanej osoby. Podľa § 40 ods. 12 tohto zákona, ak je príjem opatrovanej fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím vyšší ako 1,4-násobok sumy životného minima (teda vyšší ako 277,33 mesačne), výška tohto príspevku sa zníži o sumu prevyšujúcu tento príjem.

V zmysle § 40 ods. 15 peňažný príspevok na opatrovanie možno poskytnúť aj vtedy, ak opatrujúca fyzická osoba vykonáva zamestnanie a jej mesačný príjem z tohto zamestnania nie je vyšší ako dvojnásobok sumy životného minima (teda 396,18 mesačne); vykonávanie zamestnania nesmie byť v rozpore s účelom a rozsahom opatrovania fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím.

V zmysle § 33 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v znení neskorších predpisov evidencia uchádzačov o zamestnanie obsahuje osobné údaje uchádzačov o zamestnanie v rozsahu uvedenom v prílohe č. 1 citovaného zákona (v písm. A), napr. identifikačné údaje, dátum začatia a dátum skončenia pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu, dôvod a spôsob ich skončenia, dátum vzniku a zániku nároku na dávku v hmotnej núdzi, príspevku k dávke v hmotnej núdzi, dátum začatia a dátum skončenia poberania aktivačného príspevku a pod.

Podľa § 9 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v znení neskorších predpisov občan so zdravotným postihnutím (na účely tohto zákona) je občan uznaný za invalidného podľa osobitného predpisu – § 71 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.

Z uvedeného ustanovenia vyplýva, že poistenec je invalidný, ak pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav má pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 40 % v porovnaní so zdravou fyzickou osobou.

Podľa § 2 ods. 3 zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov ťažké zdravotné postihnutie je zdravotné postihnutie s mierou funkčnej poruchy najmenej 50 %.

POZNÁMKA

Ak určené podmienky nie sú splnené za celé zdaňovacie obdobie, ale iba za niektoré mesiace, daňovník si môže uplatniť len alikvotnú časť z tejto nezdaniteľnej časti základu dane na manželku.

Do vlastných príjmov manželky (manžela) sa na cieľ uplatnenia nezdaniteľnej časti základu dane na manželku daňovníka zahŕňajú všetky príjmy vrátane príjmov od dane oslobodených, okrem príjmov v § 11 ods. 4 ZDP taxatívne uvedených:

  • zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť,
  • štátne sociálne dávky,
  • štipendium poskytované študujúcim sústavne sa pripravujúcim na budúce povolanie,
  • daňový bonus,
  • zamestnanecká prémia.

Do vlastného príjmu sa o. i. nepremietajú štátne sociálne dávky:

  • rodičovský príspevok upravený zákonom č. 571/2009 Z. z.avšak príspevok na starostlivosť o dieťa je sociálnou dávkouposkytovanou podľa zákona č. 561/2008 Z. z. a do vlastných príjmov patrí,
  • prídavok na dieťa – zákon č. 600/2003 Z. z. – posledná, významná novela účinná od 1. 2. 2014,
  • príplatok k prídavku – zavedený zákonom č. 532/2007 Z. z.,
  • príspevok pri narodení dieťaťa (od 1. 2. 2014 už vrátane príplatku, príspevok pri narodení dieťaťa a príplatok k nemu sú zlúčené do jednej dávky)
  • príspevok na viac súčasne narodených detí – nová právna úprava – zákon č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov – účinnosť od 1. 1. 2014,
  • príspevok na pohreb – zákon č. 238/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov,
  • vianočný príspevok – zákon č. 592/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov,
  • príplatok k dôchodku politickým väzňom – zákon č. 274/2007 Z. z.

Podľa § 166 ods. 1 Zákonníka práce (ďalej aj „ZP“) v súvislosti s pôrodom a so starostlivosťou o narodené dieťa patrí žene materská dovolenka v trvaní 34 týždňov. Osamelej žene patrí materská dovolenka v trvaní 37 týždňov a žene, ktorá porodila zároveň dve alebo viac detí, patrí materská dovolenka v trvaní 43 týždňov. V súvislosti so starostlivosťou o narodené dieťa patrí aj mužovi od narodenia dieťaťa rodičovská dovolenka v rovnakom rozsahu, ak sa stará o narodené dieťa.

Na prehĺbenie starostlivosti o dieťa je zamestnávateľ podľa § 166 ods. 2 ZP povinný poskytnúť žene a mužovi, ktorí o to požiadajú, rodičovskú dovolenku až do dňa, v ktorom dieťa dovŕši tri roky veku. Ak ide o dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav dieťaťa vyžadujúci osobitnú starostlivosť, je zamestnávateľ povinný poskytnúť žene a mužovi, ktorí o to požiadajú, rodičovskú dovolenku až do dňa, v ktorom dieťa dovŕši šesť rokov veku.

V zmysle § 166 ods. 4 ZP zamestnávateľ sa môže so zamestnancom dohodnúť, že rodičovskú dovolenku podľa odseku 2 možno poskytnúť najdlhšie do dňa, v ktorom dieťa dovŕši päť rokov veku, a ak ide o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom vyžadujúcim osobitnú starostlivosť, najdlhšie do dňa, v ktorom dieťa dovŕši osem rokov veku, a to najviac v rozsahu, v ktorom sa táto dovolenka v období podľa odseku 2 nečerpala.

POZNÁMKA

Rodičovská dovolenka sa teda môže za určených podmienok čerpať s prestávkami, ale poberanie rodičovského príspevku prerušiť nemožno.

Dodajme, že nárok na materské (jednu z nemocenských dávok) má za podmienok určených v § 48 a nasl. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov poistenka, ktorá je tehotná alebo sa stará o narodené dieťa, prípadne iný poistenec, ktorý prevzal dieťa do starostlivosti (napr. otec dieťaťa, ak matka tohto dieťaťa zomrela).

POZNÁMKA

Poistenke vzniká nárok na materské od začiatku šiesteho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu určeným lekárom, najskôr od začiatku ôsmeho týždňa pred týmto dňom a ak porodila skôr, odo dňa pôrodu.

Nárok na materské zaniká uplynutím 34. týždňa od vzniku nároku na materské, ak tento zákon neustanovuje inak.

POZNÁMKA

Počas rodičovskej dovolenky rodič dieťaťa môže poberať rodičovský príspevok, a to za podmienok ustanovených v zákone č. 571/2009 Z. z. Rodičovský príspevok je štátna sociálna dávka, ktorou štát prispieva oprávnenej osobe na zabezpečenie riadnej starostlivosti o dieťa:

a) do troch rokov veku,

b) do šiestich rokov veku, ktoré má dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav, alebo

c) do šiestich rokov veku, ktoré je zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov za určených podmienok.

Podľa § 3 ods. 3 zákona č. 571/2009 Z. z. riadna starostlivosť o dieťa podľa tohto zákona je starostlivosť poskytovaná dieťaťu v záujme všestranného fyzického vývinu a psychického vývinu dieťaťa, najmä primeraná výživa, hygiena, výchova a dodržiavanie preventívnych prehliadok dieťaťa podľa osobitného predpisu. V zmysle § 3 ods. 4 citovaného zákona podmienka riadnej starostlivosti o dieťa sa považuje za splnenú, ak oprávnená osoba zabezpečuje riadnu starostlivosť o dieťa osobne alebo inou plnoletou fyzickou osobou alebo právnickou osobou.

Na druhej strane došlo k sprísneniu s účinnosťou od 1. 1. 2014 o. i. v tom smere, že podľa § 3 ods. 10 tohto zákona nárok na rodičovský príspevok nevzniká, ak oprávnená osoba je rodič ďalšieho dieťaťa, ktoré je zverené do osobnej starostlivosti druhého rodiča, do náhradnej osobnej starostlivosti, do pestúnskej starostlivosti alebo do starostlivosti fyzickej osoby, ktorú určil súd nariadením predbežného opatrenia, alebo do starostlivosti budúcich osvojiteľov, alebo je v osobnej starostlivosti poručníka a na zabezpečenie riadnej starostlivosti o toto dieťa sa poskytuje rodičovský príspevok. Dodajme, že na základe opatrenia MPSVaR SR č. 451/2013 Z. z. bola s účinnosťou od 1. 1. 2014 suma rodičovského príspevku zvýšená na 203,20 mesačne.

Zákonom č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol s účinnosťou od 1. 1. 2009 zavedený príspevok na starostlivosť o dieťa ako sociálna dávka (nie štátna sociálna dávka) rodičovi alebo fyzickej osobe, ktorej je dieťa zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov, na úhradu výdavkov vynaložených na starostlivosť o dieťa. Príspevok sa nevypláca za kalendárny mesiac alebo jeho časť, za ktorý bol vyplatený rodičovský príspevok. Citovaný zákon bol novelizovaný o. i. zákonom č. 571/2009 Z. z.

Bola ním zavedená ďalšia sociálna dávka (nie štátna sociálna dávka), a to príspevok rodičovi. Vyplácaním tohto príspevku štát jednorazovo prispieval rodičovi na uľahčenie vstupu alebo návratu na trh práce a na začatie vykonávania zárobkovej činnosti. Po novelizácii citovaného zákona zákonom č. 513/2010 Z. z. s účinnosťou od 1. 1. 2011 sa už tento príspevok rodičovi neposkytuje.

Rodič, ktorý vykonáva zárobkovú činnosť alebo študuje, si môže vybrať, či chce poberať rodičovský príspevok (od 1. 1. 2014 vo výške 203,20 mesačne) alebo príspevok na starostlivosť o dieťa ako sociálnu dávku (keďže poberateľ rodičovského príspevku môže zarábať).

Ak jeho výdavky na zabezpečenie starostlivosti o dieťa napr. v (štátnej) škôlke sú nižšie než suma rodičovského príspevku, zvykne poberať rodičovský príspevok, ak výdavky presahujú túto sumu, môže poberať namiesto neho príspevok na starostlivosť o dieťa – ak preukázané výdavky presahujú 230 mesačne, dostáva limitovanú sumu 230 .

Príspevok na starostlivosť o dieťa (sociálna dávka) patrí do vlastných príjmov manželky, aj keď je od dane oslobodený.

Je potrebné dodať, že doba poberania tohto príspevku (podobne ako doba poberania materského po narodení dieťaťa) do určeného veku 3 rokov (6 rokov) veku dieťaťa sa považuje za dobu starostlivosti o dieťa z hľadiska aplikácie § 11 ods. 4 ZDP – manželka daňovníka sa starala o vyživované (§ 33 ods. 2) maloleté dieťa do troch rokov, resp. v určených prípadoch do šiestich rokov veku podľa osobitného predpisu, § 3 ods. 2 zákona č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, žijúce s daňovníkom v domácnosti – a ak sú splnené aj ostatné podmienky, za tieto mesiace si možno uplatniť vypočítanú nezdaniteľnú časť základu dane na manželku.

V zmysle § 1 ods. 2 zákona č. 600/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov prídavok na dieťa je štátna sociálna dávka, ktorou štát prispieva oprávnenej osobe na výchovu a výživu nezaopatreného dieťaťa. Dňa 1. 1. 2008 nadobudol účinnosť zákon č. 532/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov. Okrem iných zmien sa ním zaviedol príplatok k prídavku. Podľa § 1 ods. 3 je to štátna sociálna dávka, ktorou štát pripláca oprávnenej osobe na výchovu a výživu nezaopatreného dieťaťa, na ktoré nemožno uplatniť daňový bonus podľa ZDP. Podmienky nároku na príplatok k prídavku sú ustanovené v § 7a.

Dodajme, že na základe opatrenia MPSVaR SR č. 450/2013 Z. z. bola s účinnosťou od 1. 1. 2014 suma prídavku na dieťa zvýšená na 23,52 a suma príplatku k prídavku na dieťa na 11,02 .

Na okraj možno pripomenúť, že aj sociálne dávky (rovnako ako štátne sociálne dávky) sú od dane oslobodené podľa § 9 ods. 2 písm. b) ZDP.

Sociálne dávky sa však do vlastných príjmov manželky (manžela) premietajú. Do vlastných príjmov manželky (manžela) sa ďalej nezahrnujú štipendiá poskytované študujúcim sústavne sa pripravujúcim na budúce povolanie. Doktorandské štipendium do vlastných príjmov manželky (manžela) však patrí.

POZNÁMKA

Doktorandský študijný program ako študijný program tretieho stupňa je upravený v § 54 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Končí sa obhajobou dizertačnej práce. Ide teda o plnenia poskytované interným doktorandom, študentom tretieho stupňa vysokoškolského vzdelávania (po získaní vysokoškolského vzdelania druhého stupňa a titulu inžinier, magister atď.). V roku 2004 boli oslobodené od dane, od 1. 1. 2005 podliehali zdaneniu a od 1. 1. 2008 sú tieto príjmy opäť od dane oslobodené.

Aby nevznikala neistota pri posudzovaní príjmu vo forme doktorandských štipendií, v § 11 ods. 5 (teraz ide o odsek 4) bol za slovo „povolanie“ v rámci jednej z novelizácií ZDP umiestnený odkaz na zákon č. 600/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, podľa ktorého skončením vysokoškolského štúdia II. stupňa končí sústavná príprava na budúce povolanie (§ 4 ods. 3 citovaného zákona) a zároveň podľa § 3 ods. 3 uvedeného zákona za nezaopatrené dieťa sa nepovažuje dieťa, ktoré získalo vysokoškolské vzdelanie II. stupňa. Doktorandské štúdium je tretím stupňom vysokoškolského štúdia. Je potrebné však zdôrazniť, že z hľadiska časového sa od 1. 1. 2013 na dobu poberania štipendií neprihliada – ak náhodou nie je splnená niektorá z iných podmienok podľa § 11 ods. 4 ZDP – napr. študujúca manželka je osobou ťažko zdravotne postihnutou.

Všetky ostatné príjmy manželky(-la), a to aj príjmy od dane oslobodené, sa na tento účel do jej (jeho) vlastných príjmov premietnu.

Do vlastných príjmov manželského partnera je potrebné zahrnúť napr. aj nemocenské dávky (nemocenské, materské a pod.), dávku v nezamestnanosti, peňažný príspevok za opatrovanie, sociálne dávky, dávky v hmotnej núdzi, podpory a príspevky z prostriedkov štátneho rozpočtu, príjem z prenájmu (v plnej výške vrátane sumy 500 oslobodenej od dane) a pod.

Za vlastný príjem manželky (manžela) sa považuje jej (jeho) celkový príjem znížený o povinne zaplatené poistné a príspevky.

Príklad č. 4:

Pán Veselý pracuje v istej a. s. Jeho manželka žijúca s ním v domácnosti (nie je zdravotne postihnutá) ukončila v júni 2013 druhý stupeň vysokoškolského vzdelávania a od 1. 10. 2013 poberá doktorandské štipendium. Predpokladajme, že podmienky sa v roku 2014 nezmenia.

Pán Veselý nebude mať nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na manželku, keďže nie sú splnené ustanovené podmienky.

Príklad č. 5:

Pánovi Mladému plynú príjmy zo živnosti, pričom jeho základ dane za rok 2014 bude predstavovať 17 250 . Jeho manželka žijúca s ním v domácnosti (nie je zdravotne postihnutá) už pred dvomi rokmi prišla o prácu a pred 1. 1. 2014 bola vyradená z evidencie uchádzačov o zamestnanie pre nezáujem spolupracovať. Je dobrovoľne nezamestnaná. Deti nemajú. Pán Mladý si v daňovom priznaní za rok 2014 nebude môcť uplatniť nezdaniteľnú časť základu dane na manželku.

Príklad č. 6:

Pani Vážna dosahuje príjmy z podnikania podľa osobitných predpisov ako audítorka. Jej manžel bol k 1. 1. 2014 vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie a predpokladajme, že od 15. júla bude pracovať v istej a. s. Úhrn dávok v hmotnej núdzi zo začiatku roka a príjmov zo závislej činnosti (znížených o poistné) od júla prevýši sumu 3 803,33 . Vzhľadom na výšku vlastných príjmov manžela si daňovníčka nebude môcť uplatniť ani pomernú časť nezdaniteľnej časti základu dane na manžela.

Príklad č. 7:

Pán Štedrý, ktorému plynú príjmy z činnosti (súdneho) znalca, dosiahne základ dane za rok 2014 vo výške 36 000 a jeho manželka žijúca s ním v domácnosti bude mať ako občan so zdravotným postihnutím (táto podmienka bude splnená po celý rok 2014) vlastný príjem (invalidný dôchodok) v úhrne 3 000 . Nezdaniteľnú časť základu dane na manželku vypočítame:

12 558,906 – 9 000 = 3 558,906 ,

3 558,906 – 3 000 = 558,906 , po zaokrúhlení 558,91 .

Príklad č. 8:

Pani Švárnej plynú príjmy zo závislej činnosti. Jej manžel už dva roky poberá peňažný príspevok na opatrovanie – stará sa o svojho ťažko zdravotne postihnutého otca; úhrnná suma tohto príjmu za rok 2014 nech predstavuje 2 100 . Pani Švárna si môže uplatniť nezdaniteľnú časť základu dane na manžela vo výške rozdielu medzi sumou 3 803,33 a sumou 2 100 , teda vo výške 1 703,33 . Peňažný príspevok na opatrovanie nie je štátnou sociálnou dávkou ani žiadnym iným príjmom, ktorý do vlastných príjmov manžela nepatrí.

Príklad č. 9:

Pani Veselá do konca novembra 2013 pracovala a 10. januára porodila svoje prvé dieťa. Materské, ktoré jej vyplatia v roku 2014, nech predstavuje 2 903,33 . Iné príjmy zahŕňané do vlastných príjmov v roku 2014 nedosiahne. Jej manžel, zamestnaný v istej a. s., si uplatní nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na manželku vo výške 825 .

Výpočet:

3 803,33 – 2 903,33 = 900 ,

900 : 12 mesiacov = 75 ,

75 x 11 mesiacov = 825 .

Podľa § 115 Občianskeho zákonníka domácnosť tvoria fyzické osoby, ktoré spolu trvale žijú a spoločne uhradzujú náklady na svoje potreby.

Je to spotrebné spoločenstvo dvoch alebo viacerých osôb trvalej povahy (vopred časovo neobmedzené). Nie je tu rozhodujúce trvalé bydlisko podľa predpisov o hlásení a evidencii obyvateľstva, aj keď zväčša majú tieto osoby rovnaké. Príspevky na domácnosť vychádzajú zo zásady spolupatričnosti, každý prispieva podľa svojich možností. Každá fyzická osoba môže byť členom, príslušníkom len jednej domácnosti.

Dodajme, že základ dane sa znižuje o nezdaniteľnú časť základu dane na manželku aj u daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou, ak úhrn jeho zdaniteľných príjmov zo zdrojov na území Slovenskej republiky v príslušnom zdaňovacom období tvorí najmenej 90 % z jeho celosvetových príjmov.

Upozornenie

V tejto súvislosti je potrebné upozorniť na správnu aplikáciu ustanovenia § 33 ods. 3 ZDP, ktoré sa týka dospelých nezaopatrených detí po uzavretí manželstva a súvisí aj s uplatňovaním nezdaniteľnej časti základu dane na manželku daňovníka, aj s daňovým bonusom.

Rodič je oprávnený uplatniť si daňový bonus (aj) na nezaopatrené dieťa (študujúce formou denného štúdia na strednej alebo vysokej škole), ktoré už vstúpilo do manželstva a naďalej s rodičom žije v domácnosti, a to (až) po uplynutí zdaňovacieho obdobia, ale len vtedy, ak manžel(-ka) tohto dieťaťa nemá zdaniteľné príjmy presahujúce sumu nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka.

Až po skončení roka je známa výška celoročných príjmov manželského partnera tohto dieťaťa.

Ak manželský partner má zdaniteľné príjmy presahujúce sumu nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka (v roku 2014 sumu 3 803,33 ), rodič dieťaťa stráca nárok na daňový bonus a ak zároveň sú splnené podmienky podľa § 11 ods. 4 ZDP, tento manželský partner si uplatní nezdaniteľnú časť základu dane na manželku.

Príklad č. 10:

Daňovníčka pani Veselá pracuje v istej s. r. o. Jej dcéra, ktorá sa sústavne pripravuje na budúce povolanie dennou formou štúdia na vysokej škole a nemá žiadne vlastné príjmy, sa v roku 2014 vydá a spolu so svojím manželom, ktorý študuje na tej istej škole, žije v spoločnej domácnosti so svojimi rodičmi. V roku 2014 tento zať daňovníčky ukončí vysokoškolské štúdium. Ak jeho celoročné zdaniteľné príjmy presiahnu v roku 2014 sumu 3 803,33 , daňovníčka pani Veselá nebude mať nárok na daňový bonus (na dcéru) a jej zať si uplatní nezdaniteľnú časť základu dane na manželku, ale len v prípade splnenia niektorej z podmienok doplnených k 1. 1. 2013 do § 11 ods. 4 ZDP – jeho manželka sa napr. bude starať o dieťa do určeného veku.

 

Poznámka redakcie:
§ 11 ZDP


Autor: Ing. Valéria Jarinkovičová

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.