Pomoc v hmotnej núdzi – zmeny od 1. januára 2015

S cieľom naplniť mobilizačnú funkciu pomoci, aby nezamestnaní občania v hmotnej núdzi v produktívnom veku dlhodobo pasívne nepoberali pomoc v hmotnej núdzi, ale mobilizovali svoj osobnostný potenciál na vymanenie sa z chudoby, bolo zavedené opatrenie, ktoré spočíva v tom, že nárok na plnú výšku dávky v hmotnej núdzi vznikne, ak sa každý plnoletý práceschopný občan v rozsahu 32 hodín mesačne zúčastní výkonu menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác na predchádzanie mimoriadnym situáciám, prác počas vyhlásenej mimoriadnej situácie a pri odstraňovaní následkov mimoriadnej situácie.

Dátum publikácie:6. 3. 2015
Autor:Ing. Ildikó Polačeková
Oblasti práva:
Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov
Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Odmena za prácu, mzda, plat; Úrady práce; Zamestnanosť; Sociálna politika, sociálne zabezpečenie a starostlivosť / Konanie vo veciach sociálneho zabezpečenia; Sociálna pomoc; Sociálna starostlivosť
Právny stav od:1. 1. 2015
Právny stav do:26. 4. 2017

Stručne:

Právo na pomoc v hmotnej núdzi je garantované Ústavou Slovenskej republiky. Ústavná povinnosť štátu poskytnúť každému, kto je v hmotnej núdzi, takú pomoc, ktorá je nevyhnutná na zabezpečenie základných životných podmienok, je upravená zákonom o pomoci v hmotnej núdzi.

Právna úprava pomoci v hmotnej núdzi kladie dôraz na to, aby v rámci systému poskytovania pomoci v hmotnej núdzi bola zabezpečená adresnosť, zásluhovosť, ako aj ochrana tých, ktorí si vlastným pričinením nemôžu alebo nevedia zabezpečiť, alebo zvýšiť príjem predovšetkým vlastnou prácou. Zmyslom celého systému pomoci v hmotnej núdzi nie je náhrada príjmu občana, ale ide charakterovo výlučne o doplnkový systém pomoci zo strany štátu. Má povahu preventívnych opatrení a dočasných riešení u tých, ktorí si príjem nevedia alebo nemôžu zabezpečiť predovšetkým vlastnou prácou. Systém pomoci v hmotnej núdzi je postavený tak, aby bol rozdiel v celkových príjmoch medzi príjemcami pomoci v hmotnej núdzi, kde aspoň jeden člen domácnosti má príjem zo závislej činnosti (minimálna mzda), a príjemcami, ktorí zamestnaní nie sú a nemajú žiadny príjem zo závislej činnosti.

Hmotná núdza sa zisťuje posúdením príjmu, možnosti užívania majetku a možnosti uplatnenia nárokov všetkých členov domácnosti.

Cieľom poskytovania pomoci v hmotnej núdzi spolu s prispením aktívnej účasti občana je zabezpečenie základných životných podmienok, ktoré sú na účely zákona definované ako jedno teplé jedlo denne, ošatenie a prístrešie formou dávky v hmotnej núdzi a pomoc pri riešení ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 9 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Ing. Ildikó Polačeková

Súvisiace odborné články

Súvisiace dokumenty

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace aktuality

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.